V případě zmíněné křižovatky se jedná se o klasické „téčko“ tedy křížení ulic do tvaru písmene T. Na konci Olšanské je světelný přechod, jehož zebra udivuje svou délkou. Přechod totiž protíná sedm jízdních pruhů. Tři v jednom směru, dva tramvajové pásy a další dva v druhém směru. Přejít ho trvá podle stopek okolo 20 vteřin svižným krokem.

Nejnižší časový limit

Jakmile se chodec ocitne zhruba ve čtvrtině přechodu – zeleného panáčka nahradí ten červený, značící jasné STOP. Kolik času mají lidé na přejití vozovky? Stopky pokaždé ukázaly hodnotu 5 vteřin.

Ze zákona je přitom 5 vteřin na zelenou pro chodce ta nejnižší možná hraniceChodec je nervózní, že přechází neobvykle dlouho, a k tomu většinu cesty svítí červená. Navíc si musí dávat velký pozor na automobilové mašiny odbočující z Želivského na Olšanskou, o tramvajích nemluvě.

Co na to chodci?

Místní se rozčilují a mají proč. Jen za dobu, co jsme pozorovali semafor, auto málem srazilo při přecházení jednu mladou běžkyni. Vousatý pan Jiří již rezignoval. „Svítí to jenom asi 4 vteřiny. Takže já chodím na červenou, když nejede nějaké auto,“ a s úsměvem dodává: „Jen ať to koukají spravit!“ Slečně Julii tento semafor také pije krev. „Je to na prd. Ani já to nestíhám, tak co potom ostatní lidé?“ podivuje se.

Dopravní expert: Hrozí nehody

Úpravu kritizuje i dopravní expert Roman Budský. „Řada řidičů ani chodců to neví, ale jakmile chodec vstoupí na zelenou na přechod, tak má právo dokončit přecházení k nejbližšímu protilehlému semaforu. Řidiči vás samozřejmě při přecházení nesmí ohrozit.“ Za zbytečné troubení aut na přecházející chodce a mnoho nepříjemných situací tak může neznalost. Ta lidem ale v případě nehody zdraví nevrátí.

Největší problém může nastat, když se rozsvítí šipka „vykliď křižovatku“. Signál pro opuštění křižovatky se montuje do protilehlého rohu křižovatky. Vlevo zatáčející auto nemusí dávat přednost protisměru. „Auta v protisměru by měla mít červenou, chodci také, ale na přechodu může být člověk, který dokončuje přecházení,“ vysvětluje dopravní expert Budský. Řidič si však může myslet, že mu nic nemá stát v cestě. A nehoda z nepozornosti je na světě.

Plánovaná úprava

Problematické žižkovksého přechodu rozumí i Pavel Dražek, silniční specialista magistrátu: „Neříkám, že z psychologického hlediska to je nejlepší. Samozřejmě, čím déle zelená svítí, tím lépe pro přecházející,“ naráží na fakt, že sotva chodec vkročí do vozovky, už mu bliká červená.

Tento přechod by měl být rozdělen. Podle plánu by zde měly být dva ostrůvky vedle kolejí a tím pádem by se situace pro chodce rapidně zlepšila. K této úpravě by mělo dojít o prázdninách, nejpozději do konce roku,“ dodal Dražek. Místostarosta pro Prahu 3 Ondřej Rut (Zelení), který má v kompetenci dopravu, je stejného názoru: „Měli bychom upřednostňovat potřeby pěší dopravy po městě.“ 

 

Video
Video se připravuje ...

Nebezpečný přechod v Olšanské ulici. Google Maps

Fotogalerie
13 fotografií