Rekonstrukce úseku mezi Lysou nad Labem a Prahou se plánuje několik let. V rámci ní má dojít i ke kompletní přestavbě vysočanského nádraží. SŽDC plánují starou budovu kompletně zbourat a nahradit ji novou odbavovací halou, která bude splňovat úroveň železniční dopravy 21. století. Náklady na kompletní rekonstrukci, která by měla být hotová do konce roku 2024, se očekávají kolem 5,5 miliard.
Kamenný tunel jak ze středověkého hradu
U železniční zastávky Praha – Vysočany se však nachází jeden unikát, který měl být původně v rámci přestavby zasypán a zapomenut. Jde o kamenný tunel z roku 1872, který na první pohled působí poměrně strašidelně. Na pohled druhý ale místo evokuje i jakýsi tajemný kout třeba kdesi na středověkém hradu. Názory na historický tunel se mezi místními dost různí, zatímco jedni v něm vidí historický poklad, druzí nebezpečnou a tmavou díru. Pravdu mají tak trochu oba tábory. Tunel ale nakonec zůstane zachován.
„Původně měl být z průchodu zachován jen vstupní portál, který se měl stát součástí nové odbavovací haly. V prostorech tunelu bylo v plánu vybudovat toalety,“ vysvětluje pro Blesk mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Nakonec bude ale všechno jinak. Průchod zůstane a radnice Prahy 9 ho v budoucnu využije například jako galerii.
„O této obří zakázce se na Praze 9 mluví dlouhá léta, mnozí místní ale vůbec netušili, že se plánuje i definitivní zasypání tunelu. Nakonec se nám podařilo vyvolat společenskou debatu a tunel zachránit. Vlastně za to může z velké části dlažba. Ta je původní a podle odborníků jde o nejstarší dochovanou kamennou dlažbu mimo historické centrum,“ vysvětluje Dana Balcarová, zastupitelka Prahy 9 a členka spolku Krocan, který se dlouhodobě zasazuje o zlepšení života na Praze 9.
Místo garáží a skladů kavárny, bistra nebo start-upy. Oblouky Negrelliho viaduktu oživí pražský Karlín

Co tedy rekonstrukce přinese?
Díky rekonstrukci celé tratě zde vznikne další 3kolejný úsek a vlaky také budou moci konečně jezdit rychleji – až 160 km/h. Kromě trati se budou rekonstruovat i stanice a zastávky na zmíněném úseku. „Velkou změnou projde především stanice Praha-Vysočany, ve které stojí výpravní budova historicky uprostřed mezi dvěma původními tratěmi. Projekt ale kolejiště mění, a tak zde vzniknou dvě ostrovní a jedno vnější nástupiště,“ vysvětlil loni při zahájení stavby generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
„Cestující se na zmíněná nástupiště dostanou díky kombinaci pevných schodišť, eskalátorů a výtahů. Nástupiště budou navíc propojena dalším podchodem z ulic Krátkého a Bratří Dohalských. Stávající nádražní budova se zbourá, nahradí ji nová odbavovací hala, která vznikne v úrovni rozšířeného podchodu z Paříkovy ulice.“ dodal Svoboda.