Loni na podzim Praha 3 uveřejnila anketu, kde se mohli obyvatelé ze Slezské ulice a jejího okolí vyjádřit k problémům, které je v lokalitě nejvíce trápí. Vzorek 600 lidí nejčastěji jmenoval nedostatečné množství zeleně, vysokou dopravní vytíženost a celkově nevyhovující vzhled celé lokality. Z těchto připomínek vycházel architekt David Mareš ze studia Třiarchitekti, který připravil návrh na novou podobu celé lokality. Místní měli možnost se k vytvořenému návrhu vyjádřit.

Nový návrh je postavený na třech hlavních pilířích, které vyplynuly právě z podzimní ankety. „Na základě připomínek od občanů jsme navrhli novou podobu tak, aby se celá ulice mohla více zazelenat, zároveň ale zůstal zachován počet parkovacích míst pro rezidenty. Dalším bodem je rozšíření chodníků a zklidnění automobilové dopravy,“ popisuje David Mareš.

Slezská ulice, která propojuje úsek mezi Sady Svatopluka Čecha a Lobkovickým náměstím, je v mnoha směrech unikátní, pod jejím povrchem vede nejen spleť inženýrských sítí, ale i dvě velká vodovodní potrubí. Z tohoto důvodu je velmi komplikované do ulice umístit zeleň. Na základě průzkumu se ale zjistilo, že stromy minimálně na jedné straně být můžou.

Stromy vs. parkování

„Nedostatek stromů byl jeden z nejčastěji zmiňovaných problémů v podzimní anketě. A my s tímto názorem souhlasíme. Je naprosto nezbytné, aby zeleně bylo ve městě co možná nejvíce. Nejen kvůli klimatické nouzi, ale také proto, že ulice se stromy je zkrátka příjemnějším místem,“ souhlasí architekt. V nové studii jsou stromy, kterých by mělo přibýt 58, o metr dál od fasád domů, než je v okolí běžné. To bude znamenat nejen víc místa na chodnících, ale také méně stínu v oknech místních obyvatel. Stromy budou také vysazeny v rýze vyplněné štěrkem, což umožní jejich lepší růst a také jednodušší zavlažování.

Pokud bude ve Slezské vysázeno více stromů, vznikne ale jiný problém. Výrazně to omezí počet parkovacích stání. A parkování je v lokalitě dlouhodobý problém, místní si nedovedou představit, že by se počet míst ještě snížil. Vzniká tu tak třaskavé téma mez těmi, kdo touží po větším klidu a zeleni, a majiteli automobilů, které nový návrh doslova zvedá ze židlí. „Na Praze 3 žiji i pracuji a ke svému povolání auto potřebuji velmi často. I to je důvod, proč se o parkování zajímám a dlouhodobě kritizuju (jinak velmi sympatické) vedení Prahy 3. Dopravu tu u nás mají bohužel Zelení, kteří řidiče aut v lásce nemají,“ řekl pro Blesk Pavel Novák.

Větší bezpečnost u školy a školky

Ve Slezské se nachází i mateřská a základní škola, jejich okolí by se také mělo výrazně proměnit. „Na křižovatce před ZŠ Perunova je v současné době přehršel stožárů, dopravních značek a semaforů. Semafory bychom chtěli zrušit, všechny křižovatky pak budou vyvýšené, aby se zvýšila přehlednost. Před školou bude také rozšířen chodník a zároveň zde chceme vybudovat místo, kde budou moci rodiče zastavit, když vezou své děti do školy. Prostor pro parkování mohou dále využít například autobusy, které povezou děti na výlet nebo školu v přírodě,“ popisuje architekt, k podobným úpravám by mělo dojít i před MŠ Libická.

Chystané změny ovšem ve Slezské nezačnou dříve než za 3 až 4 roky, než se promění celá ulice, bude to trvat dalších několik let.

Fotogalerie
8 fotografií