Dopravcům se nelíbí postup vlády, která podle iniciativy Za autobusy jejich obor přehlíží. V současnosti dopravcům klesly zakázky téměř na nulu, obnovení provozu většina z nich očekává až v polovině příštího roku. Stát na podzim rozdělil mezi dopravce miliardu korun, podle firem to však kvůli pokračující krizi na záchranu oboru nestačí. Bez další pomoci podle nich může zájezdová doprava zkolabovat.

Dopravci pozvali i ministra dopravy, ten ale odmítl

Dopravci na nedělní sjezd zvali i ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO), podle iniciativy však odmítl a s dopravci bude jednat v lednu. Téměř miliardové kompenzace, které stát v listopadu rozdělil mezi zájezdové dopravce v programu COVID Bus, by měly podle pátečního vyjádření ministerstva dopravy autobusovým firmám pomoci se přizpůsobit situaci až do konce prvního čtvrtletí příštího roku.

Kompenzace dostala většina žadatelů, náklady ale nepokryjí

Ministerstvo v programu dostalo 1054 žádostí o kompenzaci. Většina žadatelů uspěla a peníze by již měli mít na svých účtech, řekl Havlíček. Ministerstvo rozdělilo 932,5 milionu korun pro 3486 vozidel. Zmítnuto bylo 27 žádostí, podle úřadu šlo o dopravce, kteří nebyli držiteli koncese nebo jejich autobusy nesplňovaly podmínky pro dotace jako je například nízká emisní třída.

Dotace však podle iniciativy stačily podnikatelům jen na zaplacení dluhů za leasing z jara. Autobusy ovšem stojí stále. „Většinu zájezdových autobusů přitom provozují malí živnostníci, kteří nemají úspory na další půlrok bez příjmů. Z aktuální situace přitom jasně vidíme, že naši klienti si neobjednávají jízdy na jaro, přitom už touto dobou běžně plánují minimálně jarní prázdniny," dodal Vlasák. Podle něj bez další státní pomoci může celý obor zkolabovat. Krize v Česku zasáhla až 2000 zájezdových dopravců provozujících dohromady asi 9000 autobusů.