A co se vlastně skrývá za vyšší spotřebou elektřiny na dobíjecích stanicích? Jsou to především zákazníci. Čistě elektrických vozidel (BEV) a plug-in hybridní vozů (PHEV) razantně přibývá. Nejvyšší relativní nárůst počtu vozidel dle Centra pro dopravní výzkum byl zaznamenán u PHEV, a to o 479 %. U čistě elektrických vozidel se prodej zvýšil o 248 %.

Spolu s rostoucím počtem elektrických vozidel roste i počet dobíjecích stanic PREpoint. Pražská energetika se nyní zaměřuje především na ultrarychlé super výkonné dobíjecí stanice s výkonem 150 až 300 kW, což je technologie, která umožňuje dobití vozidla za pouhých 10 až 15 minut.

Pražská energetika patří k lídrům elektromobility v České republice

Pražská energetika svou první veřejnou dobíjecí stanici PREpoint nainstalovala již v květnu 2011, a tak se s téměř desetiletou zkušeností stává lídrem elektromobility v České republice.

V současnosti má síť PREpoint bezmála 100 veřejných dobíjecích stanic, z nichž 22 je vysoce výkonných DC stanic a 74 standardních AC stanic. Dobíjecí stanice PREpoint se nacházejí především v Praze a postupně přibývají na celém území naší republiky.

Pro rozvoj sítě dobíjecích stanic PREpoint jsou v současné době klíčové dva významné projekty, které získaly podporu od Ministerstva dopravy ČR v rámci Operačního programu Doprava.

Autor: Pražská energetika

První projekt nese název Metropolitní síť PRE, kde se Pražská energetika zavázala ve dvou etapách vybudovat do roku 2022 na území hlavního města Prahy 441 veřejných dobíjecích stanic. V první etapě proto Pražská energetika pracovala v sídlištních zástavbách s nástěnným řešením, čili bez nutnosti stavebního zásahu do chodníků. Ve spolupráci s dceřinou společností PREdistribuce tak postupně instaluje 112 veřejných dobíjecích stanic především na vlastních trafostanicích. Ve druhém kroku začíná synergické využití stávajících prvků městského mobiliáře. PRE postupně nahradila 12 standardních lamp veřejného osvětlení za tzv. chytré lampy, které nejenom svítí, ale také šíří signál Wi-Fi, mají tlačítko pro přivolání pomoci v případě nouze a senzory hluku, teploty, prachu a vlhkosti. Tato lampa navíc slouží také jako dobíjecí stanice. Nyní PRE finalizuje přípravu druhé etapy, v níž chce do konce roku 2022 namontovat dalších 329 dobíječek na sloupy veřejného osvětlení, na zdi různých budov nebo do vlastních stojanů.

Druhým stěžejním projektem je Páteřní síť PRE. Ten je zaměřen na výstavbu základní sítě vysoce výkonných dobíjecích stanic po celé České republice. Celkem 125 DC dobíjecích stanic na 103 lokalitách, z čehož více než polovina využívá technologii o výkonu 75 kW s možností zvýšení dobíjecího výkonu až na 150 kW. Partnery tohoto projektu jsou významní provozovatelé čerpacích stanic ÖMV, ČEPRO a Benzina, a dále pak síť obchodních domů Penny Market.

Autor: Pražská energetika

Pražská energetika umí vyřešit dobíjení také pro firmy a domácnosti

Ač se z různých novinových článků může zdát, že dobíjení se týká jen veřejných dobíjecích stanic, opak je pravdou. Vozidla na elektřinu se dobíjejí především doma nebo v práci.

Pražská energetika vyvinula vlastní domácí dobíjecí stanici – tzv. wallbox. To znamená, že nyní může zákazníkovi nabídnout řešení na míru podle jeho vozidla a budovy, kde bude dobíjení probíhat. Díky tomu si zákazník vybere přesně takový wallbox PRE s daným výkonem a funkcemi, který reálně využije.

Nicméně dobíjecí infrastruktura není jen samotná stanice. Jde především o komplexní návrh způsobu připojení a samotný projekt instalace dobíjecí stanice (případně více dobíjecích stanic) tak, aby systém fungoval v rámci celého objektu a respektoval veškeré normy a standardy bezpečnosti. To vše je následně vybaveno softwarovým řešením, které zajišťuje efektivní řízení dobíjení a sledování aktuální spotřeby elektrické energie.