Zástupci Prahy 2 a magistrátu 14. října uvedli, že se v budově začala propadat střecha a že s ohledem na přístup majitele ji plánuje opravit městská část s přispěním města. Náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09) pak řekl, že magistrát zvažuje i vyvlastnění budovy, což je podle památkového zákona možné, pokud majitel nechává památku chátrat. Město také jednalo s firmou o možném odkupu nebo směně bývalého nádraží, ale neúspěšně. Praha 2 na firmu kvůli stavu budovy podala trestní oznámení.

Léta chátrání a... „my za nic nemůžeme!"

Firma se v pondělí proti vyjádřením pražských politiků ohradila. Zhroucení střechy podle ní nebylo důsledkem zanedbané údržby, ale neoprávněného proniknutí do budovy. „Fakta jsou taková, že střecha a fasáda objektu byly záměrně poškozeny, navíc někdo neoprávněně vnikl do zajištěné budovy. Celý případ vyšetřuje policie, ta údajně dopadla konkrétní pachatele, kteří měli záměrně poškodit střechu a fasádu,” uvedla společnost. Na pachatele prý podala trestní oznámení.

Mluvčí pražských policistů Jan Rybanský ČTK však tuto informaci nepotvrdil. „V našich evidencích se mi nepodařilo dohledat, že by pražská policie v současné době vedla jakékoli trestní řízení v souvislosti s úmyslným poškozením střechy či fasády zmiňované budovy,” uvedl.
Nádraží Vyšehrad se začala propadat střecha.
Nádraží Vyšehrad se začala propadat střecha.
Autor: Facebook / Jaroslav Němec

Firma v reakci sdělila, že zaměstnanci firmy byli svědky incidentu, kdy policie přímo na místě zadržela muže s horolezeckým vybavením, který neoprávněně pronikl do budovy. „Společnost RailCity Vyšehrad zatím nebyla policií informována o dalším postupu, nicméně nepovažujeme za vhodné se k celé věci v průběhu šetření vyjadřovat,” uvedla dále společnost.

Firma dále sdělila, že do údržby investuje nemalé finanční prostředky, aby se stav objektu dále nezhoršoval. „Společnost RailCity Vyšehrad dělá vše pro záchranu této památkové budovy a intenzivně hledá investora pro připravený projekt,” stojí v prohlášení. Majitel plánuje budovu zrekonstruovat a přistavět k ní další dvě budovy.

Co s budovou bude?

Budova vznikla v letech 1904 až 1905, provoz nádraží byl zastaven kolem roku 1960. V soukromých rukách je objekt, který byl v roce 2000 prohlášen za kulturní památku, od roku 2007. Obnovení původní funkce není možné, protože moderní normy neumožňují umístit nádraží v zatáčce. Město místo toho plánuje vlakovou zastávku na Výtoni.

Firma dodala, že se nebrání prodeji budovy magistrátu, ale ne za cenu vycházející z odhadu, který si město nechalo vypracovat. „Naše společnost pracuje se zcela jinými posudky a je zřejmé, že je nutné hledat kompromis. Každopádně úvodní jednání proběhla a nyní čekáme na stanovisko magistrátu,” uvedla.

Fotogalerie
44 fotografií