Chabr řekl, že opravit kolabující památku ze strany samosprávy na náklady vlastníka umožňuje zákon samosprávě v případě, že majitel nereaguje na výzvy. Nyní tak podle něj budovu čeká místní šetření památkářů, kteří potom znovu vyzvou majitele k zjednání nápravy v případě zjištění pochybení. „Pakliže nedojde ke zlepšení stavu, přistoupíme s městskou částí Prahy 2, která je ve věci místně i věcně příslušná, ke všem možným krokům, abychom budovu nádraží zachránili před zhroucením, to znamená provedení například základních statických prací i ze strany města,“ řekl Chabr.

Dodal, že město se pokoušelo jednat o odkupu památky, ale zatím bezúspěšně. Majitel podle něj požadoval buď příliš velkou cenu, nebo výměnou stavební pozemky, se kterými již však má magistrát jiné záměry. Podle dřívějších vyjádření požadoval vlastník za objekt 117 milionů korun, magistrát však na základě znaleckého posudku mohl nabídnout pouze 67 milionů. Společnost RailCity Vyšehrad se do médií dlouhodobě nevyjadřuje, nejsou na ni ani k dohledání žádné kontaktní osoby. Sídlo má v budově nádraží.

»Už toho bylo dost«

Nervy došly představitelům vinohradské radnice. „Už toho máme opravdu dost! Stav tohoto památkově chráněného objektu je alarmující a přístup vlastníka slušně řečeno hanebný,“ uvedla starostka Prahy 2 Jana Černochová (ODS). Soukromý investor podle ní s radnicí vůbec nekomunikuje.

Černochová rovněž upozornila, že primátor Zdeněk Hřib (Piráti) městské části již sedm měsíců neodpověděl na úřední dopis. „Obrátili jsme se proto na orgány činné v trestním řízení a podali trestní oznámení a věc řešíme po linii státní správy. Jsme připraveni udělat razantní kroky, které povedou k záchraně této památky a jedné z dominant Prahy 2,“ dodala.

Vyvlastnění?

Památkový zákon umožňuje také vyvlastnění, ovšem pouze za určitých poměrně přísných podmínek. Náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09) sdělil, že pokud by nedošlo k dohodě, je magistrát připraven jít i touto cestou. Nejprve by se však podle zákona musel budovu pokusit koupit stát, takže město by k tomu muselo přesvědčit ministerstvo kultury nebo Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových.

„Budeme postupovat podle zákona o památkové péči, kde první krok je pokus o vykoupení, a pokud se vykoupit nepodaří, zahájíme řízení o vyvlastnění,“ uvedl náměstek. Chabr k tomu dodal, že by šlo o první pokus o vyvlastnění na základě památkového zákona vůbec. „Mám obavu, aby se neprotáhl do horizontu let, čímž se logicky stav objektu ještě zhorší, než padne finální rozhodnutí. A vzhledem ke stavu budovy je třeba jednat ihned,“ řekl.

Video
Video se připravuje ...

Aktuální stav bývalého nádraží Vyšehrad k začátku roku 2020. O nádražní budovu vyjádřilo zájem hlavní město, které zvažuje, zda by do něj po nákladné rekonstrukci a dostavbě neumístilo Slovanskou epopej Alfonse Muchy. David Zima

V případě získání objektu do vlastnictví Prahy by tam mohla být po rekonstrukci umístěna Slovanská epopej Alfonse Muchy. O to má zájem i Praha 2. Nádraží patří mezi sedm míst, o kterých nyní město pro umístění cyklu uvažuje.

Budova vznikla v letech 1904 až 1905, provoz nádraží byl zastaven kolem roku 1960. V soukromých rukách je objekt, který byl v roce 2000 prohlášen za kulturní památku, od roku 2007. Obnovení původní funkce není možné, protože moderní normy neumožňují umístit nádraží v zatáčce. Město místo toho plánuje vlakovou zastávku na Výtoni.

Fotogalerie
33 fotografií