Logopedická škola v současné době sídlí v pražských Bohnicích. Její areál je ale nevyhovující, zvláště pak pro postižené děti. Škola ani nemá jednu budovu, ale musí využívat dokonce čtyři budovy, které jsou od sebe poměrně daleko. Proto se pražské arcibiskupství rozhodlo postavit fungl novou školu, která má mít kapacitu až 310 dětí.

„Z hlediska společenské prospěšnosti patří tato naše investice k těm nejvýznamnějším. Škola bude dávat šanci dětem, které potřebují účinnou pomoc již od útlého věku, protože jinak ztrácí naději na důstojný dospělý život,“ uvedl kardinál Dominik Duka při představení záměru. „Sám vím, jaké to je, když si nemůžete povídat se svým blízkým, protože vám nerozumí. Děje se to například po mrtvici,“ upozornil kardinál.

V areálu bude škola i školka

V novém školním areálu bude jak základní, tak mateřská škola. Architekti také počítali s odborným logopedickým pracovištěm a zahradou, která bude vybavena interaktivními prvky, které budou dětem s rozvojem řeči také pomáhat

„Kapacitně pojme škola 250 žáků ve školním věku, v mateřské škole pak najde zázemí až 60 dětí. Do projektu jsme zahrnuli i speciální logopedické prvky určené pro rozvoj komunikačních schopností. Chodby ve škole tak doplní například logopedické laguny – speciálně rozšířené výukové prostory, ve kterých budou děti trávit volný čas,“ vysvětlila Klára Náglová, architekta ze studia m4 Architekti, které celý projekt navrhovalo.

S financemi pomůže sbírka

Předpokládané náklady na výstavbu jsou asi 180 milionů korun. Církev financovala architektonickou soutěž a také poskytla pozemek, kde bude škola stát. Další finance by měly být získané z více zdrojů. Podle zástupkyně ředitele Pražského arcibiskupství je nyní už vyhlášena sbírka, v rámci které chce arcibiskupství vybrat alespoň 50 milionů.

Jméno dostane po svaté Ludmile

Nová logopedická škola ponese jméno po svaté Ludmile a naváže na činnost bohnické školy Don Bosco, která patří mezi nejstarší logopedické vzdělávací instituce ve střední Evropě. Její zázemí je pro moderní výuku nevyhovující.

„V poslední době přibývá případů dětí s narušenými komunikačními schopnostmi. Častou diagnózou je takzvaná vývojová dysfázie, kdy dítě své mateřštině buď nerozumí, nebo ji neumí správně používat. Proto potřebujeme nový areál, potřeby dnešních dětí jsou zkrátka jiné,“ vysvětlila Daniela Špinková, která v dnešní škole Don Bosco vybudovala specializovaný tým logopedů a pedagogů, s nímž položí základy nové instituce v Klecanech.

Fotogalerie
15 fotografií