Vstříc ekologii a efektivitě  takovým heslem se poslední dobou řídí městské firmy. Loni na podzim prezentoval Dopravní podnik hl. m. Prahy nový způsob likvidování plevele na tramvajových tratích, který místo chemického postřiku sázel na sílu vroucí páry. V podobně ekologickém duchu se nyní zařizují také PVK. Svůj vozový park obohatily o recyklační vůz na vysokotlaký proplach a čištění kanalizace Kaiser ECO na podvozku Scania s pohonem na bioCNG.

Jak vůz funguje?

Podle náměstka primátora Petra Hlubučka (STAN) je vůz unikátem v rámci celé republiky i střední Evropy. „Vůz disponuje technologiemi, které budou šetřit ovzduší, energii i vodu,“ vysvětlil při představení recyklačního vozu. „Jde o další krok vstříc našemu klimatickému závazku, v rámci kterého chceme snižovat znečištění v hlavním městě. Přitom až 80 % znečištění ovzduší pochází právě z vozidel,“ upřesnil.

Nový vůz, který PVK pořídily za necelých 13 milionů korun, nebude jezdit na benzin či naftu, nýbrž na bioCNG, který se bude vytvářet v ústřední čistírně odpadních vod. Zkušební provoz nové jednotky, která by jej vyráběla přímo pro pohon nových vozů, by měl být zahájen příští rok. „V současné době veškerý plyn, který se tam vytváří, je využíván k výrobě elektrické energie. Nicméně výroba elektrické energie je méně efektivní, než by bylo využívání plynu v dopravě,“ upřesnil generální ředitel PVK Petr Mrkos.

Vozový park prochází obměnou vstříc ekologické šetrnosti a ekonomické úspoře. Místo dosluhujících vozů na naftový pohon se budou kupovat vozy na zemní, respektive bio zemní stlačený plyn z obnovitelných zdrojů.
Autor: David Zima

Vůz je vybaven speciální vysokotlakou tryskou, která je zakončena vyplachovací dýzou. Pomocí té je do kanalizace vypuštěna recyklovaná voda, která silným tlakem vody pomůže odstředit nečistoty, a ty se pak pomocí speciální vakuovací hadice o síle až 200 barů vysávají do vozidla. To je navíc schopné recyklovanou vodu opět použít pro výplach, takže se do úložného prostoru nahromadí pouze tuhé nečistoty, čímž dokáže pojmout zhruba dvojnásobek nečistot. Vysávací hadice je silná a široká natolik, že by neměla mít problém vysát i dlažební kostku. Zavést ji podle zástupce společnosti Kaiser lze až do hloubky 10 metrů pod povrchem.

Další vozy stojí ve frontě

PVK zatím disponují jedním tímto vozem, který bude operovat v širším centru Prahy, a dvěma menšími. Mrkos nicméně pro Blesk.cz připustil, že se do budoucna očekává další nákup těchto vozidel, které jsou schopny jezdit i fungovat výlučně na bioCNG. Odvíjet se to bude od realizace pilotní jednotky pro výrobu bioCNG v ústřední čistírně vod. Ta by ročně měla vyrobit zhruba 600 tun bioCNG, přičemž jeden vůz ročně spotřebuje 8 tun zmíněného plynu. „Z toho vychází, že bychom mohli být schopni napájet až 75 těchto vozů,“ uvedl ředitel.

Podle něho se počítá s obměnou vozového parku, který by měl jezdit na ekologičtější pohon. „Obměna je již v procesu. Přešli jsme na vozy, které používají zemní CNG plyn, nicméně nyní se nám otevírá prostor pro využití bioCNG, který je plnohodnotnou náhradou klasického zemního plynu,“ uvedl Mrkos. „Až doslouží podobné vozy na naftový pohon, budeme je nahrazovat tímto, protože ač je pořizovací cena zhruba o milion vyšší než naftové vozy, úspora na údržbě a provozu je zhruba o 30 % výhodnější.“
Fotogalerie
27 fotografií