JCDecaux nyní mobiliář provozuje na základě smlouvy z roku 1994, městu platí poplatek a může na zastávkách umisťovat reklamu. Minulé vedení Prahy v čele s Adrianou Krnáčovou (ANO) smlouvu označilo za nevýhodnou a rozhodlo o jejím neprodloužení. Zároveň schválilo vypsání koncesního řízení na provozovatele mobiliáře. Příslušná komise však nynější radě doporučila pořízení přístřešků městem. Radní v pondělí rozhodnutí o dalším postupu odložili už podruhé.

Nač mít vlastní, když můžeme mít cizí...

Podle Hlubučka je výhodné, aby město nemuselo řešit údržbu majetku a ještě mu soukromá společnost platila nájemné za to, že na zastávkách bude moci prodávat reklamní plochy. „Pro mě by bylo úplně nejlepší, aby Praha nemusela ze svého dávat žádné peníze na stavbu těch přístřešků, aby to měla zadarmo, zadarmo se o to někdo staral a ještě nám ideálně platil. Co by Praha mohla chtít více?” uvedl náměstek. Dodal, že smlouva by měla být nastavena pro město výhodněji, než ta dosavadní.

Hlubuček vidí jako problematickou také podobu zastávek, které by se mělo všech 930 plánovaných přístřešků v budoucnu držet a kterou město vybralo v designové soutěži. Design podle náměstka dostatečně nebrání vandalismu a velikost zastávek navíc neodpovídá těm současným, což bude komplikovat výměnu. Nejkritičtější je náměstek k podobě košů, jejichž návrh podle něj autoři vůbec neřešili z praktické stránky. Pracovníkům městské firmy Pražské služby, která pod něj gesčně spadá, podle náměstka trvá vysypání nového koše třikrát tak dlouho, než je nyní běžné. Navíc je s cenou 12 000 korun příliš drahý, dodal.

Nesoulad v koalici

Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) přitom v pondělí uvedl, že radní za Piráty a Prahu Sobě podporují variantu vlastního nákupu. Podle primátora to dá městu větší kontrolu nad reklamními plochami. Zatímco koncese by musela být nejméně na 15 let, aby se to vysoutěženému provozovateli vyplatilo, v případě vlastního pořízení by město mohlo provozovatele reklamy na mobiliáři soutěžit v kratších intervalech, například jednou za pět let. S každým tendrem by pak mohlo město upravit podmínky, například množství reklamy.

O přístřešky v Praze je zájem

V případě vypsání tendru na soukromníka by mělo být rozdílem oproti současné smlouvě zejména to, že přístřešky by měly po jejím skončení připadnout městu. Nyní je vlastní JCDecaux a plánuje je do skončení kontraktu odvézt. Podle informací ČTK se kromě JCDecaux plánují do případného tendru přihlásit také firmy BigBoard, euroAWK a Clear Channel Outdoor. Posledně zmíněná firma, která zatím na českém trhu nepůsobí, již minulý týden uvedla, že je ochotna v případě úspěchu v tendru přístřešky pořídit a ihned převést do majetku města. Skupina BigBoard je podle své mluvčí Pavlíny Stránské připravena postupovat stejně.

Fotogalerie
5 fotografií