Na Babě je v plánu především rekonstrukce kanalizace, vodovodu a plynu. Proběhne i úprava chodníků a komunikací tak, aby lépe vyhovovaly potřebám pěších a došlo také k efektivnějšímu propojení s ostatními čtvrtěmi. Celkový přístup k území by měla vyřešit koncepční studie, která umožní zkoordinovat probíhající projekty, a tím současně zvýšit efektivitu vynaložených prostředků. 

Experimentální sídliště

V roce 2017 se Baba zapojila do projektu „Experimentální sídliště v Evropě 1927–1932“, ve kterém města usilují o titul Evropské dědictví. Projekt se týká zejména zlepšování informovanosti o tomto území a zároveň zakládá příležitost zvýšit kvalitu veřejných prostranství. Praha titul Evropského dědictví získala koncem března 2020.

„Ucelený přístup je v městském plánování velmi důležitý a v případě osady Baby to platí dvakrát. Plánované projekty je potřeba zkoordinovat, aby nedošlo k narušení historické hodnoty místa. Koncepční studie je určitě vhodný nástroj, který nám nejlépe ukáže, jak dále postupovat,“ vysvětluje Petr Hlaváček, náměstek primátora pro oblast územního rozvoje.

Zábava pro turisty, klid pro místní

V rámci studie se také bude řešit, jak zatraktivnit danou lokalitu i pro občany žijící mimo kolonii Baba. V plánu je vytvoření zázemí pro návštěvníky, to znamená infosystém o chráněném území a hodnotných budovách, navigační systém a označení vil. Vše ale s ohledem na místní obyvatele, aby je případný zvýšený turistický ruch co nejméně vyrušoval.

V komisi bude vodohospodář i krajinář

O tom, kdo koncepční studii nakreslí, rozhodne výběrové řízení na základě kvalitativních kritérií v režii IPR. Složení týmu je ovšem dané už teď, nebude tam chybět architekt, dopravní inženýr, krajinářský architekt a vodohospodářský inženýr. Předpokládá se, že výběrové řízení proběhne v květnu letošního roku.

„Těší mě, že se osadě Babě bude věnovat tým složený z profesionálů různých odvětví. Podobně jako u projektu Karlovo náměstí budeme požadovat účast nejen architekta, ale i krajináře či vodohospodáře. Myslím, že takto složené týmy zajistí, že nic důležitého nebude opomenuto a upozaděno,“ uzavřel Ondřej Boháč, ředitel IPR.

Jednalo se i o terase u metra Budějovická

Rada také jednala o nové podobě v okolí metra Budějovická. Vedení hlavního města zřídilo komisi, která má za úkol vypracovat plán rekonstrukce okolí metra Budějovická. Náklady na vytvoření projektu magistrát odhaduje zhruba na 10 milionů a kromě havarijního stavu terasy u metra Budějovická bude řešit celé okolí metra, včetně dopravy, nebo požadavky občanů. Letos v říjnu má být připraven 3D prezentační model jednotlivých řešení. Finální dokument bude hotov v červnu 2021.

Terasa nad východem z metra je rozhodně největším problémem celého území. Byla postavena roku 1977 a od té doby nebyla nikdy opravena. Její havarijní stav je znám od roku 2010. V lednu 2018 Praha rozhodla kvůli havarijnímu stavu terasu včetně výstupu z metra uzavřít. Po 10 měsících byla terasa podepřena vzpěrami a východ z metra otevřen.

Čí je terasa?

Celá stavba navíc právně nikomu nepatřila. Teprve v roce 2013 úředníci radnice Prahy 4 rozhodli, že patří hlavnímu městu. Ovšem jde pouze o část. Dalšími vlastníky je DBK, Dopravní podnik, Česká spořitelna a provozovatel stánku pod terasou. „My budeme platit tu hlavní část, věci, které jsou přístupné veřejnosti. Ty části terasy, týkající se vstupů či výstupů i statických prvků konkrétních nemovitostí, si pak budou hradit jednotliví vlastníci sami. Náklady odhadujeme asi na 40 milionů,“ řekl Jan Chabr, radní pro majetek.