Porota mezinárodní soutěže vybírala z celkem 22 návrhů, které se víceméně snažily vyhovět volným požadavkům hlavního města, SŽDC a v neposlední řadě také Prahy 6, na jejímž území nádraží stojí. Podle radní dejvické radnice Evy Smutné (TOP 09) byla přitom oblast veleslavínského nádraží dlouhodobě nepříliš vhodně řešená.

Takto vypadá nádraží a jeho okolí v současnosti.
Takto vypadá nádraží a jeho okolí v současnosti.
Autor: Tadeáš Provazník

„Veleslavín je subcentrum Prahy 6, přičemž oblast nádraží dlouho nebyla řešena úplně ideálně,“ sdělila radní, která byla zároveň i členkou mezinárodní poroty. „Vítězný návrh Praha 6 velmi vítá. Dívá se totiž do budoucnosti a hlavně navazuje na tzv. zelenou radiálu.“ V rámci ní hodlá Praha 6 zahloubit stávající železnici vedoucí z Dejvic do Ruzyně, přičemž uvolněné pozemky by radnice ráda využila jako rekreační plochy pro obyvatele. Na základě návrhu by také u nádraží mělo vzniknout nové náměstí, které lokální význam o to více podtrhne.

Nový pražský dopravní uzel

Vítězný návrh nové podoby železniční stanice počítá prakticky s přeměnou celého území areálu železnice. Vyrůst by měl nový zahloubený čtyřpatrový terminál, přičemž na nejnižší úrovni by měl být přímo propojený s metrem. „Celá hala bude prosklená v podobě auly, díky čemuž do ní bude pronikat denní světlo,“ vysvětlila Zuzana Kučerová z Idhea architekti s tím, že jednotlivá patra budou propojena schodišti a výtahy.

Kučerová zároveň potvrdila, že výstavba nové budovy nádraží se nijak nedotkne té staré. Tu hodlá naopak SŽDC rekonstruovat a poskytnout pro komunitní prostory, eventuálně pro kavárnu se zahrádkou.

„Je třeba zdůraznit, že se nejedná o druhořadou stanici. Tím, že vznikne trať na letiště Václava Havla, se z veleslavínského nádraží stane důležitý dopravní uzel s celopražským významem,“ uvedl Dalibor Hlaváček, který je spolu se Zuzanou Kučerovou autorem návrhu. Podle něho se výstavbou výrazně zvýší počet vlaků, které budou směřovat do centra, přičemž naopak řada meziměstských vlaků směřujících do Prahy zde bude mít konečnou, aby lidé mohli přestoupit na navazující MHD.

Autobusové nádraží zmizí

Stanice bude kromě železniční dopravy dále obsluhovat metro, tramvaj i autobus, ačkoliv autobusové nádraží zde zanikne. „V momentě, kdy začne fungovat trať na letiště, lze předpokládat, že se cestující přesunou z autobusů do vlaků, takže se autobusové nádraží stane prakticky zbytečným,“ vysvětlil Pavel Paidar, náměstek ředitele Stavební správy západ SŽDC. Místo něho by podél Evropské měly vyrůst čtyři polyfunkční budovy, přičemž do budoucna se počítá s řadovými autobusovými zastávkami.

Zelená střecha pro pěší i cyklisty

Mimo výše vyjmenovaných druhů dopravy pak architekti mysleli i na pěší a cyklisty. Velkou devízou podle zástupců SŽDC i Prahy 6 je úmysl architektů vystavit terminál zahloubený tak, aby jeho zatravněná střecha plynně navazovala na okolní terén. „Díky tomu vznikne rekreační plocha, která bude volně pokračovat buď do Dejvic, nebo do Divoké Šárky,“ nechal se slyšet Hlaváček s tím, že by přes střechu měla vést cyklostezka. Vyloučeno v blízkosti není ani menší parkoviště, ačkoliv Praha 6 a SŽDC primárně počítají se zřízením většího parkoviště v lokalitě Dlouhé míle.

Nádraží Veleslavín – nástupiště u průběžných kolejí
Nádraží Veleslavín – nástupiště u průběžných kolejí
Autor: SŽDC, autor návrhu: idhea architekti / Dalibor Hlaváček, Zuzana Kučerová

Projekt je podle Paidara momentálně ve stadiu dokumentace pro územní rozhodnutí a není vyloučeno, že jej budou čekat dílčí změny ohledně konkrétních požadavků ze strany SŽDC, hlavního města nebo Prahy 6. „Rádi bychom tuto část dokumentace dopracovali do konce příštího roku, přičemž samotnou výstavbu odhadujeme na roky 2024–2028,“ uvedl.

Fotogalerie
28 fotografií