Parkovací zóny byly v Praze 5 a 6 na vybraných částech zavedeny v roce 2016. Poprvé byly rozšířeny v následujícím roce a další jejich zvětšení platí ode dneška. O rozšíření zón placeného stání si žádají jednotlivé městské části samy. Každé takové rozšíření řidiči kritizují. „Není to náš výmysl. S požadavkem chodí starosta. Naše komise pro parkování, složená z odborníků, pak analýzu od starosty prozkoumá a poté schválí, nebo vrátí k přepracování,“ říká náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).
„Nemám zprávy o tom, že by vznikly jakékoliv potíže,“ řekla v pondělí odpoledne Barbora Lišková, mluvčí Technické správy komunikací (TSK), která se o zóny stará. Potíže nezaznamenaly ani radnice. „Obyvatelé měli čas se připravit, systém funguje již dlouho,“ řekl mluvčí Prahy 6 Ondřej Šrámek.
VIDEO: Velkolepá projekce na budovu muzea shrnula trnitou cestu ke svobodě. Přihlíželo 40 tisíc lidí
Za parkování vybírá magistrát rok od roku více peněz. V loňském roce inkasoval od řidičů v Praze 1 až 8 přes 650 milionů, což je asi o 130 milionů meziročně více peněz. Nejvíce vydělává Praha 1, kde šlo po odečtení nákladů o 170 milionů. A peněz bude ještě více. Další rozšíření čeká město v příštích dvou měsících. Týká se to Prahy 4 a Prahy 9.
Jakých míst se to týká?
Praha 5: rozšíření v oblasti Malvazinky, Šalamounka, Šmukýřka, Farkány, Černý vrch
Platnost: už dnes
Praha 6: rozšíření v oblasti o lokality sídliště Dědina, Střešovice, Na Bateriích, Na Hanspaulce
Platnost: už dnes
Praha 4: rozšíření v oblasti po Jižní spojku
Platnost: od 2. prosince
Praha 9: parkovací zóny v Libni a Vysočanech
Platnost: od 6. ledna
Zóny se v moderní podobě poprvé objevily v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila už v roce 1982. Následně byly rozšířeny na celou Prahu 1, 2, 3 a 7 a části Prahy 16. Samy parkovací zóny provozují radnice 13, 16 a 22. Od roku 2016 fungují v Praze 5, 6 a 8. A od 1. července 2018 se rozšířily na Prahu 4.