Kopec od Svatovítské ulice k Pražskému hradu ještě v devatenáctém století protínaly hradby. V roce 1898 byly zbořené a zůstala ulice, která slouží dodnes. Mezi lety 1910 až 1913 po ní dokonce jezdily tramvaje do vozovny Střešovice a tehdy se jednalo o nejprudší úsek v Praze, kudy stroje projížděly.

Velký zlom pak nastal od roku 1920 do roku 1938, kdy se slovinský architekt Jože Plečnik stal hlavním architektem Pražského hradu a začal jej i s jeho okolím přetvářet a opravovat. Většina jeho zásahů se dochovala do dnešních dnů a dala tvář jedné z nejnavštěvovanějších památek v Praze. Právě na jeho zásluhy by měla odkazovat nová alej, která ponese jeho jméno. Jenže Plečnikova alej ani po 19 letech, kdy se o ní začalo diskutovat, neexistuje.

Vrak u hradu

Podle architektonické studie se má ulice proměnit v alej osázenou 40 stromy, jako bylo 40 bastionů pražské pevnosti. Dále tu mají vést dva pruhy dlažebních kostek upomínající na tramvajovou kolej a v neposlední řadě zde mají být umístěné i tři kovové desky připomínající zbořené hradby. Místo toho jsou v dlažbě chodníků obří díry, po zemi se válí listí, kostky, odpadky a několik metrů od vchodu do hradu stojí bílý vrak automobilu, v němž nejspíš někdo bydlí.

Podle místostarosty Prahy 6 Jakuba Stárka (ODS) bylo městské části slíbeno, že jako kompenzaci za výstavbu tunelového komplexu Blanka budou nadzemní části v blízkosti Pražského hradu rekonstruované. Došlo tak v letech 2014 a 2018 k opravě Písecké brány a jejího okolí. V roce 2016 se revitalizoval park Marie Terezie a nyní byla na řadě Plečnikova alej.

Ne turistům

S její výstavbou se počítalo v roce 2020 a byla připravená kompletní projektová dokumentace, ale náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) projekt stopnul: „V příštím roce budou probíhat dílčí práce a o jeho budoucnosti v následujícím roce budeme ještě více mluvit. Je ale pravda, že projekt není mezi našimi prioritami a finance raději využijeme tam, kde slouží primárně Pražanům, ne turistům,“ řekl pro Blesk.cz náměstek s tím, že stovky milionů korun chce investovat v Praze 6 především do míst s komplikovanější dopravou.

Zrada z magistrátu

Místostarosta Prahy 6 Jakub Stárek ale krok magistrátu nechápe: „To, že to nezařadil pro tento rok, je pochopitelné a bylo by to i předčasné, ale to, že výstavbu Plečnikovy aleje nezařadili pro příští rok, to mi připadá jako další z věcí, kdy magistrát nemá historickou paměť a vykašlal se na Prahu 6,“ prozradil místostarosta. Podle něj je oprava okolí hradu důležitá i proto, aby se turisté rozptýlili i mimo zatížené historické centrum. Tím má být opravené okolí hradu. 

Fotogalerie
25 fotografií