K představení pilotního projektu si společnost JCDecaux, která v Praze provozuje přibližně 900 přístřešků zastávek MHD, vybrala tramvajovou zastávku Hradčanská. Šlo víceméně o pragmatické rozhodnutí. Denně i po setmění přes zastávku kolují davy cestujících, navíc travnatý přístřešek v travnaté lokalitě nepůsobí tolik jako pěst na oko, jako by působil na sídlištích.

V čem tkví kouzlo?

„Povrch přístřešku je pokrytý rostlinami, které by měly odolat jak suchému počasí, tak i mrazům,“ uvedl Blesku mediální zástupce společnosti JCDecaux Martin Lánský s tím, že rostliny by na přístřešku měly bez obtíží přetrvat celoročně při minimální údržbě. „Výhodou takového přístřešku je především apel na ekologii. Ve městě není mnoho zelených ploch. Toto je jedna z rychlejších cest, jak do něj více zeleně dostat.“

Celý pilotní projekt, tedy osázení jednoho přístřešku zelení, vyšel podle Jiřího Chvojky, tiskového mluvčího JCDecaux, na několik desítek tisíc korun. „Musíme zohlednit, že se jedná o prototyp. Do nákladů tedy spadá design, příprava, pořízení rostlin, testování materiálů a instalace,“ řekl Blesku s tím, že částka za příští přístřešky by měla být menší.

Celoroční zahrádka

Podle Lánského bude dopad takovýchto přístřešků nedocenitelný obzvláště v létě. I po zbytek roku se ale cestující mohou kochat tím, co na „střešní“ zahrádce vyroste či vykvete. Podle Pavla Dostála, jednatele společnosti Greenville, která projekt realizovala, by to třeba mohly být i opuncie.

Video
délka: 00:29

Budou takto jednou vypadat všechny přístřešky pražské MHD? Na Hradčanské se objevila zastávka se zatravněnou stříškou. Zůstat by měla do června 2021. David Zima

„Rostliny jsme vybírali podle toho, aby obstály jak v přílišných vedrech a dlouhých obdobích sucha, tak i přes zimu,“ nechal se slyšet. Skladbu rostlin, které sestávají nejvíce z rozchodníků, netřesků a právě opuncií, potom ovlivňovala nosnost přístřešku, která povoluje plošné zatížení zhruba 90 kg na metr čtvereční. Údržba zeleně má být přitom minimální. Rostliny si mají vystačit jen s tím, co naprší.

Jen na jednom místě, alespoň prozatím

Původně bude zatravněný povrch vidět pouze na Hradčanské. Podle zástupců JCDecaux by tomu tak mělo být až do června roku 2021, kdy společnosti končí dosavadní smlouva na provoz přístřešků MHD. Není ovšem vyloučeno, že by se „zelené“ stanice MHD, a to včetně těch autobusových, vyskytly i jinde po Praze. Podle Lánského totiž takovéto přístřešky existují v Singapuru, v Nizozemsku či Belgii, ve Francii či v Británii. „Většina světových velkých měst dnes přemýšlí nad tím, jak udělat zastávky víc udržitelné,“ sdělil.

„Iniciativa bude teď na městě a městských částech. Pokud projekt shledají zajímavým, není problém jej aplikovat na další místa,“ sdělil Lánský. „Hlavní město nyní vypisuje nové koncesní řízení na městský mobiliář a bude si volit, co z chytrých opatření bude na mobiliáři požadovat. Nejvíce se řeší reklamy, ale my bychom rádi ukázali, že zastávka nemusí sloužit k vystavení reklam, ale třeba k zachycení dešťové vody a jejímu dalšímu využití. Nebo k ochlazení nástupiště,“ dodal Chvojka. Ten zároveň i upozornil na testované termofólie, které společnost testuje na přístřešku na Vítězném náměstí.

Podle Dostála se teplota pod zatravněným přístřeškem zchladí v letním horku rapidně. „Asfaltová nebo plechová krytina je na sluníčku rozpálená do 80 °C, hydroizolace z PVC pásů dosahuje zpravidla okolo 60 °C, kdežto na povrchu zatravněné střechy naměříme maximálně 45 °C,“ vypočítal. „Pod zelenou střechou už bychom naměřili teplotu zhruba okolo 30 °C.“

Fotogalerie
13 fotografií