Problematika ničení oken tramvají, autobusů a vagonů metra je pro Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) stále velkým problémem. Pro Blesk.cz to potvrdila tisková mluvčí dopravce Aneta Řehková. Vandalové se přitom kromě poškrábání oken ostrými předměty nezdráhají zajít ještě dál.
„V poslední době nacházíme i skla, která jsou poleptána kyselinou. U nových tramvají 14T a 15T jsme jejich okna nechali už od výroby osadit fólií v provedení „antivandal“, která tomuto poškrábání zabrání, případně i při jejím poškození lze tuto fólii sejmout a jednoduše nainstalovat novou,“ uvedla Aneta Řehková.
Během jízdy tramvají v Praze takto poničená okna skutečně cestující uvidí pouze u starších typů. „U nich jsme zajistili postupnou revitalizaci oken vybroušením škrábanců na oknech uvnitř vozu speciálním brusným kotoučem. Takto přebroušené sklo je mléčné a neprůhledné. Po přebroušení se polepí speciální fólií v provedení „antivandal“, která po 24 hodinách od instalace zprůhlední přebroušené sklo a dále ho chrání proti dalšímu podobnému poškození,“ vysvětlila technické řešení oprav mluvčí DPP.

Zmiňovaná oprava skel se realizuje bez jejich demontáže. Za poslední dva roky dopravce podobným způsobem odstranil nevzhledné poškození u téměř dvou třetin všech starších tramvají. Náklady na takovou opravu jsou o 60 procent levnější oproti výměně a sklo je navíc dále chráněné.
Podobným výstřelkům vandalů se neubrání ani pražské autobusy. U těch se takové poškozování objevuje hlavně v zadních částech, kde logicky řidič nemá tolik příležitostí výtržníky napomenout. K ničení oken dle dopravce dochází hlavně v nočních hodinách. „Pakliže je v rámci prováděných kontrol či pravidelné údržby zjištěno takové poškození, které není slučitelné s dalším provozem autobusu, na základě zhodnocení stavu provádíme lokální vybroušení a přeleštění, což je úkon s vysokou pracností a časovou náročností. V extrémním případě pak výměnu samotného skla,“ sdělila Řehková.
Praha je na tom nejhůř
Pražský dopravní podnik potvrzuje, že ve srovnání s dalšími městy v republice je na tom metropole jednoznačně nejhůře. „V rámci jednání Sdružení dopravních podniků ČR je tento vandalismus specifický pro Prahu, ale vyskytuje se v menší míře i v jiných městech, které provozují tramvaje. Takováto individua by si měla uvědomit, že prostředky MHD by měly sloužit i dalším cestujícím několik let, tedy nejenom jim v danou chvíli, a neničit tak bezohledně cizí majetek. Takovéto nekalé činnosti ke zvelebování a zvyšování komfortu cestování pražskou MHD rozhodně nepřispívají,“ dodala Aneta Řehková.