Blesk.cz hovořil s architektem Michalem Sedláčkem na jeho vystoupení na Summitu pro rozvoj architektury v pražském Obecním domě. I když vystupoval jako poslední, únava nebyla znát a sem tam padl i nějaký vtípek. V půlce našeho interview přišla hlavní hvězda summitu, architektka Elizabeth Dillerová, která kupříkladu vytvořila 2,33 kilometrů dlouhý park High Line v Bostonu na místě původního kolejiště. Slavná architektka se se Sedláčkem srdečně loučila jako stará známá.

I tento výjev svědčí o tom, že Michal Sedláček získal během svých cest v zahraničí spoustu vzácných kontaktů. Působil v New Yorku, Moskvě, Los Angeles. Pracoval mimo jiné také v ateliéru známého architekta Franka Gehryho, který navrhl koncertní halu v Los Angels. A v roce 2016 se rozhodl pro Brno.

Proč Brno?

„Praha je krásné velkoměsto a má úplně jiná měřítka. Brno je malé velké město. Není to úplně malé město, má školy, kulturu a výzkum. Když to ale přeženu, tak se v Brně všichni známe. Proto raději bydlím v Brně, protože to máme všude blíž, i do přírody,“ vysvětluje.

Michal Sedláček je ředitelem Kanceláře architekta města Brna. Velkou část života pracoval v zahraničí.
Michal Sedláček je ředitelem Kanceláře architekta města Brna. Velkou část života pracoval v zahraničí.
Autor: Jiří Marek

Minulá brněnská koalice složená z ANO, KDU-ČSL, Žít Brno a Piráti dávala v roce 2016 dohromady Kancelář architekta města Brna (KAM). Pro rady si zaměstnanci KAM přijeli ke zkušenějším kolegům do Prahy.

Rady z Prahy

Pražský Institut plánování a rozvoje, který v posledních letech připravuje nový Metropolitní plán, udělil brněnskému „bráškovi“ několik rad. Podle ředitele KAM byly nejdůležitější dvě, a to, jak správně komunikovat s veřejností a jak tvořit územní plán.

„Brno jako jediné velké město vždy zadávalo vytvoření územního plánu soukromým architektům. To se ale tentokrát nestalo a dostali jsme ho nečekaně na starost,“ popisuje moment, kdy se kancelář z 18 lidí musela rozrůst a učit se za pochodu. Brněnský územní plán pochází z roku 1994, přičemž ten pražský je o 6 let mladší. Nový je přitom na cestě.

Problémy jsou všude stejné

V Brně naopak přijmou jen vylepšený stávající plán se zapracovanými změnami: „Měli jsme rozpracovaný územní plán, který dokončujeme. Chtěli jsme sice nový územní plán, ale ten do roku 2022 nestihneme. Lepší je proto dokončit tento, než nemít žádný,“ prozrazuje Michal Sedláček. 

Problémy, které Brno sužují, jsou podle Sedláčka podobné jako v Praze. „Taky máme nedostatek bytů, taky máme turisty. Nikdy ale potíže nedosáhnou takového měřítka jako v Praze,“ myslí si. 

Pražany často vysmívané brněnské metro podle něj není fikcí a může se v dalších letech realizovat: „Nebude to metro, ale podzemní tramvaj nebo vlak. Bude se tomu říkat metro, protože povede pod zemí,“ říká o dopravním prostředku, který by měl výrazně ulevit brněnské dopravě: „Myslím si, že Brno bude mít jednu dlouhou linku z Řečkovic k nádraží a dál na jih. Je to drahé, ale městu by to hodně pomohlo, ale že bychom měli několik linek metra, to nenastane,“ směje se Sedláček. 

Fotogalerie
14 fotografií