Procházet v těchto týdnech po Vinohradech je skoro jako návrat do konce druhé světové války na barikády. Na Šumavské, Blanické, Rumunské, Francouzské, zčásti Italské a dalších ulicích jsou chodníky rozkopané, po zemi se táhnou různé kabely a trubky, na volných místech stojí auta nebo jsou zde nahrnuté kostky a všude jsou rozmístěné kovové zábrany.
Nepořádek a hluk
Místním se to samozřejmě nelíbí a na výkopy, které trvají již od jara, si stěžují: „To, co se letos děje na dvojce, opravdu nemá obdoby. Plyn měl být hotový u nás v Šumavské 21.8., ještě hotovo není a od 18. září měli začít kopat elektřinu. Všude jen zákazy parkovaní, bordel, nepřehledné množství sobě si odporujících dopravních značek a dělníci nikde. Dnes ani bagr nenastartovali. Tak to je od začátku června,“ píše na facebooku Jana N.
Jindy se zase ozývá rachot z ulice již časně ráno a není to pouze jednou, ale několik měsíců: „Tak dnes v 6:30 ráno u nás začala oprava chodníků. Krásné probuzení. A má trvat měsíc. Další etapa taky měsíc. A další etapa taky měsíc. Takže od června do prosince bez normálního vyspání. Přitom to mohlo být v červenci hotový najednou,“ zlobí se Johana F. Podle vedoucí kultury Kateřiny Veselé z Prahy 2 s tím nelze příliš mnoho udělat, protože kopat se nesmí pouze v době nočního klidu. Lze tak podat stížnost na Hygienickou stanici nebo se domluvit s jednotlivými stavbyvedoucími.
Místní se také obávají, že se k jejich domům kvůli příkopům nedostanou hasiči a záchranka. Podle mluvčí pražské záchranky Jany Poštové a mluvčího hasičů Martina Kavky jsou o velkých dopravních omezeních dopředu informovaní a rozkopané vinohradské ulice je doposud nijak při zásazích neomezily.
Kdo za to může?
Radnice Prahy 2 o tolika chystaných výkopech podle místostarostky Alexandry Udženije (ODS) nevěděla: „My se to dozvídáme, až když se to začíná dít. Z magistrátu s námi nekomunikují, nic nekoordinují, je to katastrofální komunikace s městskými částmi,“ prozrazuje o informacích z magistrátu a dál popisuje své nepříjemné zkušenosti kvůli výkopům: „Podle mě to někdo dělá absolutně bez mozku a nepřemýšlí. Nemůžete kopat v Rumunské a uzavřít spodní část Bělehradské ulice. Stojí tam auta a jsou tam dopravní zácpy,“ říká místostarostka pro Blesk.cz.
Od čerta k ďáblu
Redaktor Blesk.cz proto oslovil náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě), který běžně svolává koordinační skupinu složenou z Technické správy komunikací, dopravního podniku, Pražských vodovodů a kanalizací, Pražské vodohospodářské společnosti, Pražské energetiky, Pražské plynárenské a CETINu, a spolu řeší opravy komunikací a chodníků v Praze.
Jenže od jednoho náměstka byl redaktor odkázaný k dalšímu náměstkovi Petru Hlubučkovi (Spojené síly pro Prahu) a od něj pro změnu na radního Jana Chabra (Spojené síly pro Prahu), až nakonec skončil zase u náměstka Scheinherra. Tak kdo řeší pražské inženýrské sítě?
Brzký konec?
Podle mluvčího magistrátu Víta Hofmana to mají na starosti příslušné městské stavební úřady. TSK pouze vydává stanoviska a vyjádření k žádostem a povolením. „Tyto úřady pak povolují i délku stavby. Akci provádí správci sítí, kteří je i řídí,“ prozrazuje mluvčí magistrátu. S tím ale nesouhlasí Praha 2 a tvrdí, že koordinaci provádí Technická správa služeb. Místo handrkování by však obyvatelé Vinohrad rádi věděli, kdy bude jejich strastem konec.
Po nedávné schůzce s firmami by podle Veselé měli stavebníci svoji činnost urychlit a v dalších pěti letech by se tu nemělo znovu nic dělat: „V současné chvíli máme přislíbeno to, že se na rozkopaných místech vystřídají všichni zainteresovaní poskytovatelé sítí. Opravené chodníky by pak neměly být po dobu minimálně pěti let znovu rozkopány,“ uklidňuje spoluobčany Kateřina Veselá.