V Clock caffé na Staroměstském náměstí inspektoři v roli spotřebitelů učinili dvě objednávky. „U objednávky provedené v anglickém jazyce číšník při placení přiúčtoval k celkové částce 460 Kč tzv. servis ve výši 50 Kč, přestože spotřebitelé předem nebyli s účtovaným servisem seznámeni. V případě objednávky provedené v českém jazyce nebyl spotřebitelům žádný ,servis' účtován,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Při kontrole v restauraci Café Restaurant na Střeleckém ostrově se situace podle mluvčího prakticky opakovala. Anglicky hovořícímu spotřebiteli byla účtována částka 75 korun za takzvané doporučení, které bylo na účtence uvedeno pod položkou „We recommend tips“. Česky hovořícímu spotřebiteli nebylo takzvané doporučení účtováno.

„Rozdílný přístup ke spotřebitelům hovořícím anglickým jazykem byl pracovníky ČOI vyhodnocen jako diskriminační jednání vůči jedné skupině spotřebitelů,“ sdělil mluvčí. Za porušení zákona o ochraně spotřebitele musí tak společnosti IAMPrague (Clock Caffé) a TROPHONO (Café Restaurant) zaplatit každá pokutu 60 000 korun.

Inspektoři prováděli kontroly na začátku letošního roku, protože se ale přestupky řešily ve správním řízení, bylo podle Fröhlicha nutné se zveřejněním výsledků vyčkat až na pravomocná rozhodnutí.

Mluvčí také uvedl, že podobné kontroly se konaly i v pátek 20. září. Při nich zjistili inspektoři tři případy porušení zákona. „Všechna porušení v dozorové kompetenci ČOI budou řešena ve správním řízení, kde se bude rozhodovat mimo jiné také o výši pokuty, a teprve po pravomocném rozhodnutí bude možné sdělit konkrétní provozovny,“ dodal mluvčí.