Znečištění ovzduší v Praze se z 80 procent dlouhodobě přisuzuje dopravnímu zatížení. Vedení města a policie proto během následujících týdnů zapojí do boje proti těm nejškodlivějším vozidlům nová mobilní měřicí zařízení, kterých budou mít strážci zákona k dispozici pět. Jedno z nich stojí 250 tisíc korun a policisté s ním budou měřit množství emisí přímo v pražských ulicích – dle podpisu nového memoranda minimálně jednou týdně namátkou po celém městě.

Trnem v oku jsou hlavně některá dieselová vozidla, která mají vymontovaný filtr pevných částic. „Měření je velmi jednoduché a trvá asi 8 minut. Ve chvíli, kdy bude kalibrovaným certifikovaným přístrojem zjištěno, že spalinové cesty vozidla nejsou v pořádku, takové vozidlo bude odesláno na nejbližší STK, které se zavázaly, že budou přednostně takováto vozidla obsluhovat,“ uvedl k novému způsobu spolupráce náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN).

Pokud v Praze nastane smogová situace, bude policie na vývoj aktuální situace pružně reagovat. Kontroly v ulicích v takových dnech mají na území metropole probíhat mnohem intenzivněji. „Cílem je – kdo nemá filtr pevných částic, kdo nemá v pořádku spalinové cesty ve vozidle, ať ideálně vůbec nevyjede, protože kontrola vozidel bude na základě memoranda zvýšená,“ dodal Petr Hlubuček.

Bez filtru? Máte 30 dní na nápravu

Pokud policisté ve spolupráci s STK zjistí, že řidič vyjel do ulic Prahy s vozidlem bez filtru pevných částic, bude mít 30 dnů na zjednání nápravy. Po tuto dobu jeho vůz nebude mít platnou technickou způsobilost. „Dotyčný provozovatel se musí opětovně dostavit ke znovuzískání technické způsobilosti. Pokud je závada nebezpečná, může například chybět část výfukového potrubí, pozbývá auto technickou způsobilost okamžitě,“ uvedl k řešení jednotlivých případů nový ředitel pražské policie Tomáš Lerch.

Fotogalerie
6 fotografií