Dnes zahájená rekonstrukce zahrnuje kompletní opravu fasády a střechy, do vnitřních prostor zatím zasahovat nebude. Stavební úpravy, jež má na svědomí stavební firma Avers, se budou dělat po etapách, začnou na krajních věžích, ve druhé fázi se budou opravovat křídla objektu a nakonec se by se měl zjišťovat aktuální stav střední části budovy, kde byly v nedávné době provedeny stavební úpravy.

Podle správy železnic byly veškeré stavební i technologické postupy navrženy v souladu s požadavky státní památkové péče. Firma tak odstraní degradovanou a odfouknutou omítku a nahradí ji novou vápennou omítkou. Veškeré umělecké prvky štukové sochařské výzdoby, kamenné sochařské výzdoby a uměleckořemeslné prvky z oceli budou odborně renovovat restaurátoři s licencí.

Součástí oprav je také odstranění všech nefunkčních prvků na stavbě, například ocelových konzol nebo rozvaděčů. Otvory po nich se následně zazdí. Ošetřena bude rovněž konstrukce střešního krovu, nové bude laťování, střešní krytina a oplechování. Okna a dveře budou repasovány, přičemž jejich výplně, které nebude možné opravit, chce organizace nahradit kopiemi v původních barvách.

Opraví se i interiéry

Rekonstrukce vnitřních částí historické stavby by měla začít v polovině roku 2021 a trvat by měla necelé dva roky. Šéf Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Svoboda v úterý uvedl, že interiéry by rád využil například pro kulturní a společenské účely. „Chceme, aby tyto prostory nebyly spojeny jen s byznysem, ale i pro duševní vlastnictví národa,“ podotkl. V červenci chce správa železnic dokončit záměr projektu, který bude vázán na památkovou péči. V závěru příštího roku by pak měla vyhlásit soutěž na zhotovitele rekonstrukce.

Svoboda připomněl i jednání s pražským magistrátem o budoucnosti parkoviště naproti Fantově budově. Minimálně část z něj by se podle Svobody měla proměnit tak, aby navazovala na prostor před dolní částí nádraží, a vytvořit tak volnou zónu.

Rekonstrukce secesní budovy pojmenované po architektovi stavby Josefu Fantovi měla být původně hotová do roku 2013. Firma Grandi Stazioni, která měla nádraží v pronájmu od roku 2003, však opravy nestihla a SŽDC jí v roce 2016 neprodloužila smlouvu. Italská firma stihla opravit jen vnitřek centrální části s takzvanou Fantovou kavárnou.

Fotogalerie
11 fotografií