Na plán ROPID ohledně celoplošného zavádění autobusových stání na znamení upozornil Blesk.cz již v lednu. Tehdy se ovšem jednalo pouze o návrh, ke kterému se mělo vyjádřit vedení hlavního města. S odstupem tří měsíců se tak již stalo, jak Blesk.cz sdělil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). A výsledek?
„Projekt prozatím není definitivně odsouhlasen,“ sdělil náměstek. „Byl nicméně prezentován na dopravním výboru magistrátu, kde byl doporučen k realizaci všemi jeho členy, a to včetně opozice. Myslíme si, že se jedná o krok ke zlepšení komfortu v rámci autobusového systému.“Léto plné velké změny?
Mluvčí ROPID Filip Drápal se již dříve svěřil, že přechod na celoplošné autobusové zastávky na znamení skýtá řadu především provozních výhod. „Každé zbytečné zastavení znamená cca 1 Kč. Když se to nasčítá za rok, může se v měřítku Prahy jednat o úsporu cca 4-5 mil. Kč, které jdou použít například pro posílení provozu nebo zlepšení kvality cestování,“ uvedl.

Scheinherr k tomu dodává: „Už v současné době je po Praze zhruba 60 % autobusových zastávek na znamení, což mnohdy přináší negativa, kdy cestující může zapomenout, že zrovna zastávka, do které směřuje, je na znamení.“ Podle něho by toto opatření mohlo vstoupit v praxi už během letošního léta.
Hlavně nic nepodcenit
„Pokud dojde k celoplošnému zavádění autobusových zastávek v Praze na znamení, bude zapotřebí, aby ROPID ve spolupráci s námi připravil osvětovou kampaň pro cestující,“ uvedl generální ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski. Ta by měla sestávat v informování cestujících, jak by se měli chovat za jízdy i při čekání na spoj. „Řidič i dnes ocení, když cestující zmáčkne tlačítko k zastavení včas, a ne, když autobus vjíždí do zastávky,“ uvádí Witowski.
Nejen pozitiva
Některé městské části, zejména ty na periferiích Prahy, však o podobném projektu mají své pochyby. „Místní si dlouhodobě stěžují na autobusové zastávky na znamení. Jsme jedinou městskou částí, kde tyto zastávky fungují celoplošně. Pro místní obyvatele, špatně pohyblivé seniory nebo maminky s těžkými nákupy současná situace určitě není ideální,“ nechala se dříve slyšet starostka Horních Počernic Alena Štrobová (HOP).
Starosta Kbel Pavel Žďárský (Kbely – náš domov) má na věc o něco jiný názor. Vadí mu totiž vzhled i stav autobusových zastávek, které podle něj neumožňují bezproblémový provoz zastávek na znamení. „Třeba ty na našem území jsou buď z roku 1992, nebo možná ještě z 80. let,“ sdělil starosta.Jejich podoba je taková, že špatně průhledná skleněná okna, která jsou propletena drátem, a která navíc bývají polepena plakáty, neposkytují řidiči autobusu přehled o tom, zda někdo na zastávce čeká. A zrovna tak cestující, který v také zastávce autobus vyčkává, nemusí rozpoznat kdy se blíží a kdy mu správně signalizovat. Z toho důvodu je podle něj klíčová renovace autobusových zastávek dříve, než k tomuto opatření dojde.
Nové budou zastávky i jejich označení
Podle Adama Scheinherra se určitá renovace autobusových zastávek chystá. „Záleží ovšem kdo je majitelem a správcem,“ upozornil. Některé ze zhruba 3 600 zastávek totiž spravuje Technická správa komunikací, jiné ROPID, většinu z nich Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).
„Součástí nového městského mobiliáře, který již byl prezentován, jsou i autobusové zastávky,“ sdělil Scheinherr. „Určitě chceme jít cestou, že do budoucna budeme nejen zastaralé autobusové zastávky měnit za tento vizuál. Chceme rovněž vypsat zpracování designu na nový označník zastávek.“