„Pro cestující stojící na zastávkách nebude tato změna znamenat prakticky nic nového. Stačí stát viditelně na zastávce a řidič vám zastaví,“ vysvětlil Drápal, že není zapotřebí na řidiče gestikulovat. „Také pro velkou část cestujících v autobusech nenastane žádná zásadní změna chování – lidé už stejně dnes před výstupem tisknou tlačítka pro otvírání dveří, aby se jim dveře otevřely, jen bude nutné dát toto znamení v dostatečném předstihu.“
Větší komfort, plynulejší rychlost, milionová úspora
Podle ROPID by toto opatření mělo v pozitivním slova smyslu ovlivnit řadu faktorů z hlediska kvality cestování i samotného provozu. Mluvčí vyjmenovává například zrychlení cestování, tudíž i snížení případně nabraného zpoždění.
„Dnes je část zastávek na znamení a část ne. Lidé si musejí hlídat, jaká zastávka má který charakter, v mnoha případech už stejně radši preventivně znamení ve voze dávají,“ uvádí Drápal k faktoru zpřehlednění cestování. Zároveň zmiňuje i zvýšení pohodlí cestujících, kdy autobus bez zbytečného zastavování může pokračovat v plynulé jízdě, což cestující ocení především v teplých či studených měsících. „V zimě bude méně vyvětraného tepla, v létě, když má autobus klimatizaci, lepší udržení chladnějšího vzduchu ve voze,“ poukazuje Drápal. V neposlední řadě podotýká i předpokládanou finanční úsporu. „Každé zbytečné zastavení znamená cca 1 Kč. Když se to nasčítá za rok, může se v měřítku Prahy jednat o úsporu cca 4-5 mil. Kč, které jdou použít například pro posílení provozu nebo zlepšení kvality cestování.“
Pro počernické jsou zastávky na znamení utrpením
Jenomže chystané opatření celoplošného zavedení autobusových zastávek na znamení má mnohočetná »ale«. Ty v uplynulých letech zažívali především obyvatelé Horních Počernic, které jsou dosud jedinou pražskou městskou částí, kde jsou autobusové zastávky na znamení celoplošně zavedeny. „Místní si dlouhodobě stěžují na autobusové zastávky na znamení. Jsme jedinou městskou částí, kde tyto zastávky fungují celoplošně. Pro místní obyvatele, špatně pohyblivé seniory nebo maminky s těžkými nákupy současná situace určitě není ideální,“ svěřila se starostka Horních Počernic Alena Štrobová (HOP) Blesk.cz.
„Když má člověk sníženou pohyblivost, je pro něj obtížné dojít k tlačítku. Nemluvě o tom, když špatně pohyblivý senior dobíhá autobus, jak se říká, na poslední chvíli, tak nemá záruku, že ten autobus zastaví, pokud někdo souběžně nevystupuje nebo nenastupuje,“ upozorňuje starostka na princip náhody či shodu šťastných okolností. Podle Drápala se však jedná o jednotky cestujících, navíc s tímto problémem ROPID počítá. „Naprostá většina s tím nemá problém, na nový systém si rychle zvykla a naopak se tím zlepšila pravidelnost a rychlost linek. Jde hlavně o zvyk,“ domnívá se Drápal. „V nových autobusech už je tlačítek znamení k řidiči dostatek a jsou dostupná prakticky z každého místa v autobusu.“
Zrychlení jízdy navzdory jízdnímu řádu?
„Když bude zastávka na znamení každá, tak autobus bude muset jet strašně pomalu,“ svěřil se zasvěceně pro Blesk.cz Eduard Šimůnek (69), který byl dlouhá léta řidičem městského autobusu v Ostravě a hovoří tak na základě vlastních zkušeností. „Řidič bude muset tak jako tak dodržovat jízdní řád, takže i když nebude muset stavit na některých zastávkách, bude muset hledět na to, aby jimi projížděl včas. Výhodu ohledně urychlení jízdy bych v tom nehledal, leda tu plynulost. Chápu, že opotřebení autobusu může být v takových případech menší, ušetří se energie i exhalace městu, ale nejsem si jist, zda to pomůže dopravě.“
Opatření je za dveřmi, hned tak ale nebude
„Termín realizace bude záviset na tom, kdy to schválí vedení Prahy,“ uvedl mluvčí ROPID Filip Drápal s tím, že se jedná o dlouhodobý záměr připravený k uskutečnění. Že by cestující měli mít důvod se obávat překotných změn ze dne na den, nehrozí. „Celoplošnému sjednocení charakteru všech autobusových zastávek bude předcházet intenzivní informační kampaň v délce čtvrt roku.”
Zda tedy nová reprezentace hlavního města tuto chystanou změnu schválí, minimálně čtvrt roku budou autobusy jezdit tak, jak jsou cestující zvyklí doposud. „Termín, kdy se tak stane, nelze odhadovat. Máme zde novou politickou reprezentaci, která se s tímto opatřením bude teprve seznamovat. Může se stát, že ke schválení dojde letos, do roka, nebo třeba do deseti let,” vysvětlil Drápal. Ten zároveň podotkl, že obdobný záměr u tramvají v současné chvíli v úvahu určitě nepřipadá.