„Jak se to zlepšilo?“ reagovala s hořkým smíchem na dotaz Blesku majitelka obchodu s elektronikou ve spodní části Zenklovy ulice Radka Kovalová. Je jedním z podnikatelů, které zasáhla loňská rekonstrukce. Práce na 1,6 km dlouhém úseku od Elsnicova náměstí po Bulovku začaly 3. ledna a trvaly až do podzimu. V průběhu stavebních úprav odsud zmizela auta i tramvaje. Některé obchody zavřely, další stěží přežívaly. Například oční optiku ve spodní části Zenklovy ulice už nenajdete, místo ní a vietnamské večerky stojí obchod s bytovým textilem.

„Určitě se situace zlepšila, tramvaje tudy už jezdí a doprava tu je. Ale ne natolik, aby se nám zisky vrátily,“ prozradila Radka Kovalová. Její obchod byl během rekonstrukce zhruba na polovině zisku, po ukončení rekonstrukce se tržby zvedly, ale pouze na dvě třetiny toho, kde se nacházely před začátkem prací. Konkrétní částky sdělit odmítla.

Těžký nákup si neodnesou

Za potížemi na tomto konkrétním místě podle obchodnice stojí i skutečnost, že zdejší obchody v rámci rekonstrukce přišly o parkovací místa před obchodem. „Měli jsme před prodejnou tři pronajatá parkovací místa, která jsme si platili, ale zrušili nám je. Zákazníci tak nemohou parkovat před obchodem a naložit si zboží,“ sdělila Radka Kovalová.

Stejný problém potvrdila také Martina Zítková ze zdejšího papírnictví. „Konkrétní zákazníci, kteří sem jezdili pro větší nákup, sem už bohužel nejezdí. Přijdou lidé z tramvaje, kteří si vzpomenou, že zapomněli na něco malého, ale ti, co chodili pro velké nákupy, už bohužel nechodí,“ uvedla obchodnice, podle které zrovna tak provozu ublížilo odebrání parkovacích stání. Místo nich se sem přesunula nová tramvajová zastávka Libeňský most, dříve Stejskalova. „Přestože tu mám tramvajovou zastávku, kterou jsem dříve neměla, prakticky nepřinesla žádné nové lidi,“ řekla Martina Zítková.

Nutno dodat, že několik desítek metrů za křižovatkou od popisovaných obchodů se parkovací stání nacházejí, takže nelze konstatovat, že by tato část Zenklovy ulice byla bez parkování úplně. Na druhou stranu je logické, že zákazníkům se nechce větší a těžší zboží přenášet svépomocí na delší vzdálenost. „Pořád doufáme, že se to ještě zvedne,“ dodala Radka Kovalová.

Získávají klientelu od nuly

Ne příliš pozitivní situace je také v severnější části Zenklovy ulice nedaleko Bulovky. Ivana Andrle z místního bistra Svačinka si totiž musela začít prakticky budovat zcela novou klientelu. Ve své provozovně nabízí domácí zboží, které si více než místní kupují spíš projíždějící zákazníci

„Našli si jinou trasu, nevrátili se zpátky. Z projíždějících se vrátilo možná 5 procent lidí, kteří byli nadšení. Začínám od začátku,“ sdělila Blesku Ivana Andrle. Podle ní je dalším faktorem stávajícího stavu skutečnost, že v lokalitě horní Libně si obyvatelé tolik nezakládají na novodobém trendu domácích produktů. „Není to tu jako v centru, na Žižkově, Karlíně či Vinohradech. Pevně věřím tomu, že místní lidé si domácí výrobu také začnou uvědomovat,“ dodala provozovatelka bistra.

Žádná kompenzace

Obchod se jí nakonec podařilo znovu vybojovat, ale aby alespoň trochu zahojila hlubokou ránu, kterou ji uzavřená Zenklova ulice způsobila, zažádala Ivana Andle na dopravním odboru pražského magistrátu o kompenzaci. 

„Každá rekonstrukce komunikace znamená omezení nejen pro dopravu, ale také pro místní obyvatele a podnikatele. Vždy se snažíme, aby byl negativní dopad co nejmenší a pokud je to jen trochu možné vycházíme podnikatelům vstříc - například možností vjezdu do rekonstruované ulice. Náhrada zisku či odškodné jim však v těchto případech podle zákona nenáleží,“ uvedl tiskový mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. Nakonec se majitelce bistra během rekonstrukce podařilo alespoň vyjednat snížení nájmu o čtvrtinu. Výši nájmu však odmítla sdělit.

Fotogalerie
19 fotografií