Problém s přecházením je na zastávce Libeňský zámek patrný okamžitě, pokud si v ranních hodinách před zahájením vyučování stoupnete na chodník a pozorujete situaci. Někteří řidiči zastaví, další nikoliv – a není se čemu divit. Místo na konci tramvajového ostrůvku v Zenklově ulici totiž vypadá, že by na něj přechod logicky měl navazovat, ve skutečnosti tam ale není.
Na palčivý problém na sociální síti upozornil místní obyvatel Michal Švarc, člen hnutí Patrioti pro Prahu 8, které se během voleb dostalo do zastupitelstva městské části. Ten zároveň podotkl, že provoz je na Zenklově po úplném znovuotevření zatím pouze třetinový, protože si řidiči ještě po dlouhé rekonstrukci nezvykli opětovně zprovozněný dopravní tah využívat.
„Rekonstrukce Zenklovy tak, jak proběhla, je zlepšením hlavně pro tranzit, pro místní obyvatele spíše ne,“ řekl pro Blesk.cz Michal Švarc. Situace na zastávce Libeňský zámek je v současnosti taková, že zatímco na jedné straně není přechod žádný, na druhé straně jsou za sebou hned dva. „Přechod směrem k úřadu, který tam je, by měl zůstat, druhý by se měl odstranit a přesunout na zmiňované místo bez přechodu. Pak by to mělo logiku,“ uvedl Švarc.
Co na to úřady?
Podle Technické správy komunikací (TSK) byl projekt rekonstrukce Zenklovy ulice poměrně dlouho projednáván. „Byly zde zohledněny požadavky radnice Prahy 8, Institutu plánování a rozvoje a nedílnou součástí bylo i dopravní řešení s ohledem na bezpečnost a ČSN. Na zmiňovaném místě přechod v tuto chvíli realizovat nebudeme. Jsou zde v těsné blízkosti signalizované přechody pro chodce dle požadavku,“ uvedla k současnému řešení tisková mluvčí TSK Barbora Lišková.

Podle tiskové mluvčí Prahy 8 Marcely Konrádové silniční správní úřad v tomto případě není odbor dopravy Prahy 8, ale magistrátní odbor dopravních agend. „Za Prahu 8 musím rovněž konstatovat, že žádná oficiální stížnost nám nepřišla,“ dodala Konrádová. Magistrát své stanovisko na dotaz redaktora Blesk.cz nedodal.
Co bude dál?
Navzdory argumentům, že na druhé straně tramvajové zastávky je použitelný přechod, je zapotřebí vycházet z jednoduchého předpokladu, který je obecně platný prakticky kdekoliv: lidstvo odjakživa využívalo pro pěší chůzi nejkratší možné vzdálenosti. Za touto pravdou stojí dodnes existující vyšlapané pěšinky na všech možných místech.
Se stávajícím řešením se proto místní lidé nespokojí. Podle Michala Švarce budou pokračovat snahy o umístění bezpečného přechodu na výše zmiňované místo. „Není to jen o průjezdu aut. Ta se totiž na tomto místě mohou dokonce i otáčet, je to zde povolené. O to spíš tam hrozí průšvih, kterému chceme zabránit. Děti jsou přeci nesvéprávné, mohou se tam vrhnout, aniž by se rozhlédly. Řidiči tu klidně rychlost 50 až 60 km/h mohou vyvinout. Může být vlhko a na problém je zaděláno,“ dodal ke stávajícímu stavu Michal Švarc.