Do hlavního města se řítí čím dál více sdílených služeb - sdílené bydlení, automobily, kola či koloběžky. Magistrát hlavního města se proto různými způsoby snaží najít mantinely pro rozvíjející se služby poskytované na internetu nebo přes mobilní aplikace.

Od roku 2012 jsou v ulicích Prahy k vidění růžová sdílená kola od společnosti Rekola, loni se k nim přidaly zelené koloběžky společnosti Lime, jež oproti kolům nemají jasně stanovená místa, kde mohou stát. Řada lidí proto službu kritizuje a magistrát se konečně chystá zakročit.

Město zasáhne do sdílených kol a koloběžek tak, aby bylo jasně vymezeno, kde mohou parkovat, aby nepřekážely chodcům,“ řekl Blesk.cz primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Konkrétní místa, kde uživatelé zanechají vypůjčené dopravní prostředky, budou zaznamenaná v aplikaci: „Tak alespoň nebudeme muset řešit vizuální smog kvůli značkám,“ komentuje opatření primátor.

Sdílené elektromobily

Radní magistrátu v pondělí zrušili také opatření minulé koalice vedené Adrianou Krnáčovou (ANO), která vypsala dvě veřejné zákazky týkající se stavby základen pro nabíjecí stanice a provozovatele sdílených elektromobilů, kterému by  město prodalo koncesi a on by pro ně tuto službu provozoval. 

Na jednáních výboru pro IT a smart city zástupci Pirátů uvedli, že se jim nelíbí podoba projektu, kterou navrhlo předchozí vedení magistrátu, a to zejména koncese na dobu sedmi let pro jednoho provozovatele. „Znamenalo by to, že se systém uzamkne na několik let pouze pro jediného poskytovatele. My to chceme udělat tak, že město vytvoří otevřené prostředí, ve kterém bude více poskytovatelů volně soutěžit a nabízet své služby,“ vysvětluje rozhodnutí primátor s tím, že konkrétní časový harmonogram zatím není. Magistrát a městská firma Operátor ICT nyní pracují na přepracování projektu.

Hlavní město chce investovat více než sto milionů korun na výstavbu potřebných dobíjecích stojanů. Provozovatelé pak budou muset splnit technické parametry a další podmínky města, aby mohli svá vozidla sdílet a dobíjet.

Zrušení zakázek se nelíbí opozičnímu ANO. Podle šéfa klubu zastupitelů hnutí a poslance Patrika Nachera je absurdní, že nová rada zavedla kvůli špatné kvalitě ovzduší MHD zdarma v době smogu, které však situaci nijak nezlepší, a nyní ruší zakázku na elektromobily, které by ji zlepšily. „Pokud radní nepovažovali ten tendr za kvalitní, stačilo změnit podmínky. Rozhodnout o zrušení celé soutěže považuju za chybu, protože podpora elektromobility je právě jedno z těch koncepčních opatřeních, které přispěje k trvalému zlepšení ovzduší,“ uvedl.

Carsharing umožňuje více řidičům používat stejný automobil. Cílem projektu je nabídnout Pražanům alternativu k veřejné dopravě, pohybu vlastním autem nebo využívání taxi a služeb typu Uber. Zároveň má přispět ke zvýšení počtu elektromobilů v ulicích Prahy a ke zlepšení životního prostředí. Podle původního harmonogramu měla služba začít fungovat v polovině roku 2020 a nabízet 600 vozů.

Fotogalerie
8 fotografií