Opravy Vinohradské ulice začaly v sobotu 9. března ráno. Informátorům, kteří byli rozmístění po trati, situaci komplikoval fakt, že kvůli havárii vody nejezdily tramvaje mezi I. P. Pavlovou a Otakarovou. Letáky, které lidem rozdávali a na nichž byly uvedeny náhradní trasy, tak nebyly aktuální. Automobilová doprava však plynula bez větších obtíží, nejinak je tomu i v pondělí. Auta jezdí jedním pruhem pouze ve směru z Muzea na Floru, kolony se však netvoří. Na křižovatce s Radhošťskou ulicí stojí strážník, jenž dopravu řídí, a auta přijíždějící směrem od Flory otáčí, hlásí redaktor Blesk.cz z místa. Provoz v Korunní ulici je mírně zvýšený. Strážníci hlídají také každou větší křižovatku, aby případným potížím předešli. 

V celém úseku Pražané narazí na značky s informacemi o náhradní dopravě, pro řadu cestujících jsou ale nepřehledné. „Věděl jsem o plánovaných změnách, ale přiznám se, že mi to moc přehledné nepřijde," řekl Blesk.cz Jiří (70). „Značení mi nepřijde dostatečně srozumitelné,“ uvedla místní seniorka Iva (70), která raději využila služeb informátorů dopravního podniku. Ti jsou cestujícím k dispozici na zastávkách po celé délce trati. Lidé vesměs volí metro, náhradní autobusová doprava X11 byla okolo osmé hodiny spíše poloprázdná. 
„Značení mi nepřijde dostatečně srozumitelné,“ uvedla místní seniorka Iva (70).
„Značení mi nepřijde dostatečně srozumitelné,“ uvedla místní seniorka Iva (70).
Autor: David Malík
POZOR: Přístup do stanice metra Muzeum je z technických důvodů uzavřen. „Pro vstup a výstup ze stanice použijte přestupní vestibul mezi linkami A, C,“ informuje Dopravní podnik hlavního města Prahy. Kdy bude stanice volně přístupná, zatím jisté není. Aktuality sledujte na DPP.

O rekonstrukci tramvajové trati ve Vinohradské ulici, konkrétně v úseku mezi Muzeem a Florou, se hovořilo již minulý rok. Tehdejší vedení magistrátu ji však odložilo se zřetelem na souběžně probíhající rekonstrukci Husitské, která v oblasti Žižkova způsobovala poměrné dopravní komplikace, které se negativně podepisovaly i na MHD. Déle však hlavní město s opravou otálet nehodlá.

Nový povrch i bezbariérovost

„Tramvajová trať ve Vinohradské ulici se vyznačuje tím, že je dnes už přestárlá,“ sdělil Blesk.cz technický ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Jan Šurovský. „Naposledy se rekonstruovala v roce 1980 a je to na ní znát nejen co do kvality povrchu, ale i například z toho hlediska, že všechny zdejší tramvajové zastávky jsou bariérové. To se rekonstrukcí plánuje pochopitelně změnit.“

 

V rámci rekonstrukce budou odstraněny panely, po kterých dnes tramvaje jezdí, a nové koleje budou zapuštěny do asfaltu. Zatímco cestující nebo řidič tramvaje rozdíly podle Šurovského příliš nepoznají, pro obyvatele přilehlých domů dojde k razantní změně. Sníží se tím totiž hluk. „Když dnes přes trať přejíždí auta, je to hodně znát. Díky asfaltovému povrchu a položení kolejí do antivibračních rohoží dojde ke snížení hluku, což bude hlavní devíza zvláště směrem k místním rezidentům.“ Dále dojde k rozšíření chodníků, zřízení nových odpadkových košů a laviček.

Rekonstrukce Vinohradské: Druhý díl

Rekonstrukci plánuje hlavní město provést v několika etapách. Zatímco už dříve se rekonstruoval úsek mezi Muzeem a I. P. Pavlova, nyní přichází na řadu zmíněná Vinohradská, která se loni rekonstruovala pouze v úseku mezi Želivského a Hradeckou. „Akce je rozdělena na část definitivní a provizorní,“ prozradil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Zatímco do letošního července má dojít k položení nových kolejí nebo zřízení pouze provizorních bezbariérových zastávek, další práce směrem k rekonstrukci jsou naplánované až na rok 2021. „V koordinaci s Technickou správou komunikací bychom rádi v roce 2021 v rekonstrukci pokračovali, a to prodloužením chodníků přímo k trati, aby tím vznikly tzv. zastávky vídeňského typu, které by už byly definitivní,“ podotkl dále Šurovský.

 

Ten zároveň nezapomněl zmínit, že se jedná o největší rekonstrukční projekt letošního roku, který bude mít dopad na městskou hromadnou dopravu. Jeho celková částka se pohybuje mezi 190 až 200 miliony korun. „Letní uzavírky budou i letos velmi rozsáhlé, ale určitě budou trvat jen v řádech týdnů, nikoliv čtyř měsíců.“

Změny v tramvajové dopravě

Skrz Vinohradskou běžně projíždí tramvajové linky č. 11 a 13. Na ně posléze navazují další spoje, Dopravní podnik hl. m. Prahy proto zavedl několik odklonových tras. Linka č. 11 bude po dobu rekonstrukce vedena trasou Flora – Orionka – Náměstí Míru – I. P. Pavlova – Bruselská a SpořilovLinka č. 13 bude zrušena úplně.

Provoz linky č. 15 bude od Olšanských hřbitovů veden směrem na Želivského, Vinohradské hřbitovy, Vozovnu Strašnice až do Černokostelecké. Poslední změny se dotknou linky č. 23, která z I. P. Pavlova bude jezdit přes náměstí Míru, Jana Masaryka, Vršovické náměstí až na Čechovo náměstí.

Kudy a jak autobusem?

Autobusová doprava bude vedena ve dvou trasách. Zastávky Italská, Řipská, Třebízského a Blanická (v ulici Slezská) budou na znamení. Dále autobus bude obrážet zastávky Náměstí Míru, Římská, Vinohradská tržnice a Jiřího z Poděbrad. Dopravní podnik doporučuje pro cestování po dobu výluky využívat předně dopravu metrem.

„Autobusy mají jezdit v patnáctiminutových intervalech a reálně hrozí, že v prvním týdnu započaté rekonstrukce zkomplikují dopravní situaci v Praze 3,“ uvedl k tomu místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Zelení). „Budeme pečlivě monitorovat, aby bylo zaparkováno méně aut v místech, kde by náhradní doprava měla problém s projetím, a případné problémy okamžitě řešit.“

Omezení pro automobily

Rekonstrukce trati se mimo jiné dotýká také automobilové dopravy. Ta je redukována pouze do jednoho jízdního pruhu směrem z centra v úseku od Muzea po náměstí Jiřího z Poděbrad. Objízdné trasy pak budou vedeny Slezskou nebo Mánesovou ulicí. „Požádal jsem prostřednictvím pana náměstka Petra Hlubučka (STAN) Městskou policii o maximální součinnost strážníků, aby nedocházelo k dopravním problémům,“ uvedl Scheinherr. Ovšem jak na tom budou vedlejší jednosměrné uličky, které díky rekonstrukci doznají vytíženosti hlavní dopravní tepny, bude otázka, kterou rozlouskne až sama částečná uzavírka Vinohradské.

Fotogalerie
46 fotografií