Bratr starosty Prahy 7 a lídra iniciativy Praha Sobě Jana Čižinského Pavel je vystudovaným advokátem, který byl v minulosti politicky aktivní spíše v oblasti lidských práv. Ke komunální politice začal tíhnout až v důsledku úspěchů jeho sourozence, ačkoliv uvádí, že dění sledoval vždy. Na současné politické situaci si pochvaluje, že karty jsou vhodně rozdané na radnici Prahy 1 i na magistrátu, a tak bude mezi těmito úřady snadnější spolupráce.

Nekonečné alkoholové nájezdy

Dlouhodobým problémem, který hýbe každodenním životem lidí v historickém centru metropole, je hluk spojený s nočními nájezdy turistů na hospody a kluby. K těm dochází zejména v lokalitě Dlouhé ulice a nejbližším okolí.

„Nějaký hluk bude samozřejmě v Praze vždy. Na zmiňovaném místě už ale věc dospěla do takové intenzity, že je to s rezidenční zónou neslučitelné. Řešení nemůže být jen jedno. Jde o jakýsi mix, mezi který by měly patřit i úpravy vjezdu automobilů v nočních hodinách či důslednější řešení pití alkoholu na veřejnosti. Mělo by dle našeho názoru dojít i na regulaci toho, jak dlouho smí noční podniky fungovat. Tento nástroj je pro Prahu nový,“ sdělil k tématu Pavel Čižinský.

Šéf úřadu Prahy 1 v souvislosti s problematikou nastínil dva možné scénáře. Navrhuje buď rozmělnit provozovny po okolí tak, aby intenzita hluku nebyla tolik neúnosná, nebo naopak vytvořit jednu „klubovou ulici“, která by připomínala věhlasnou ostravskou Stodolní.

„Tento typ podnikání možná vyžaduje, aby podniky byly na jednom místě, ale pokud to má být v Praze, má tento typ ulice být někde jinde než v rezidenční zóně. Ať se vymyslí místo, které je mnohem klidnější, kde nikdo nebydlí. Praha je velká a něco takového určitě najít lze,“ řekl starosta Prahy 1, který zdůraznil, že jakýmkoliv opatřením bude předcházet pečlivé a citlivé vyjednávání se všemi dotčenými stranami. „Nechceme říkat, že se vše musí zavírat, stěhovat nebo likvidovat, ale do mixu všech opatření tato možnost spadá,“ uvedl Čižinský.

Pivní kola

Dalším palčivým problémem centra Prahy je provoz takzvaných pivních kol. Ten přenáší popíjející turisty z klubů přímo do historických ulic města. Zároveň tím vznikají i dopravní komplikace, protože tato vozítka jsou pomalá a jezdí po silnici.

„Zvažujeme pokud možno zákaz pivních kol v oblasti širšího centra Prahy. Kromě dopravních problémů jde také o problém symbolický, protože to spoluvytváří image Prahy jako alkoholového města, kam se jezdí popíjet do nějakých historických kulis. To je něco, co rozhodně nechceme,“ řekl k situaci Pavel Čižinský. V současnosti městská část o regulaci pivních kol jedná s magistrátem, dle šéfa úřadu je zatím brzy předjímat nějaký výsledek, ale vůle je prý jasná.

Koloběžky a kola

Do „rodiny“ problematiky pivních kol lze částečně přiřadit také otázku pohybu elektrokoloběžek a jízdních kol uprostřed metropole. Předchozí vedení radnice zvažovalo zákaz jejich pohybu po pěších zónách v časově omezeném režimu, toto opatření ale nakonec v platnost nevstoupilo.

„Zatímco pivní kola nechceme ani na silnicích, kola a koloběžky na silnicích chceme. Je to dobrý alternativní prostředek, ale problémem jsou koloběžky na chodnících a pěších zónách,“ upřesnil názor na věc Pavel Čižinský. Řešení v problematice jízdních kol se dle informací starosty připravuje, v současnosti se mu kromě Prahy 1 věnuje magistrát a spolek Auto*Mat.

Ve věci koloběžek společnosti Lime považuje starosta za největší nedostatek skutečnost, že tato elektrovozítka lze nyní odstavit prakticky kamkoliv. Snahou úřadu je domoci se úpravy v aplikaci, která by umožnila ukončení jízdy až v případě odstavení koloběžky do jakéhosi „virtuálního stojanu“. Do té doby by uživateli stále běželo zpoplatněné užívání vozítka. Dalším nápadem je automatické vypnutí elektromotoru koloběžky v okamžiku, kdy vjede do pěší zóny.

Omezení pohybu by na území Prahy 1 měly do budoucna řešit zejména sloupky, což platí také pro současnou instalaci zátarasů v podobě takzvaných „city bloků“, které se objevují na Staroměstském náměstí. „Chápu jejich bezpečnostní význam, ale esteticky to nic úžasného není. Pracuje se také na projektech ochrany zahraničních ambasád, okolí parlamentu a podobně. Rádi bychom, aby všechna tato opatření byla do budoucna řešena pomocí sloupků,“ uvedl starosta, dle kterého však letos ještě nejspíš k náhradě zátarasů nedojde.

V souvislosti s dopravními úpravami dále Praha 1 chystá vytvoření zóny, kde by byla plošně povolena maximální rychlost pouze 30 kilometrů v hodině. Toto opatření by dle Pavla Čižinského mělo vstoupit v platnost do tohoto léta. Částečná regulace nočního života v Dlouhé ulici a nové podmínky pro jízdní kola by vedení radnice rádo také uvedlo v platnost ještě na tuto sezónu.

Fotogalerie
13 fotografií