Každý den musí cestující překonávat dlouhé vzdálenosti mezi Nádražím Smíchov a autobusovým terminálem Na Knížecí. Prostor mezi nádražím a autobusovým terminálem se má v budoucích letech proměnit v novou čtvrť označovanou jako Smíchov city. Při té příležitosti čeká revoluční změna právě i Smíchovské nádraží.

Podle Jaroslava Wertiga, architekta ze studia A 69 architekti, se projekt snaží spojit terminál Na Knížecí, terminál Dobříšská a nádraží Smíchov v jeden víceúčelový dopravní uzel. Cestující by zde velmi snadno přestupovali mezi metrem, vlaky, tramvajemi, autobusy, a v oblasti dnešního terminálu Dobříšská by vznikl i parkovací dům P+R pro 1000 automobilů a stovky kol.

Čtvrt milionů interakcí

„Podařilo se nám pod jednou střechou sjednotit zhruba jedenáct typů médií, mezi kterými by docházelo zhruba ke čtvrt milionům interakcí denně. To znamená čtvrt milionů přestupů, výstupů, nástupů. Terminál by obsluhoval, jak lokální, tak dálková spojení, a de facto by propojoval Prahu s jihozápadním sektorem republiky,“ nastiňuje monumentálnost nového terminálu Wertig.

Do jednání o podobně Smíchovského nádraží se zapojili pražský Dopravní podnik (DPP), Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID), MČ Praha 5, pražský magistrát, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a mnozí další. Což je podle Marka Zděradičky, ředitele sekce Infrastruktury z Institutu plánování a rozvoje hlavního města, unikátní a pro Prahu mírně revoluční.

Krok po kroku

Výhodou představených změn je podle architekta Jaroslava Wertiga, že celý projekt se nemusí dělat najednou, ale může vznikat v několika etapách. Jako první by měla vyrůst bezbariérová lávka, jež by propojila terminál Dobříšská se Smíchovským nádražím. V druhém kroku by se přemístila část autobusových linek z terminálu Na knížecí do Dobříšské, v níž by se postavil nový terminál a později i parkovací dům pro dojíždějící.

Video
Video se připravuje ...

Odborníci představují nový projekt Smíchovského terminálu. Jiří Marek

V posledních krocích by se upravil prostor v ulici Nádražní před starou budovou nádraží a vše by se zastřešilo. Kdy bude nový projekt hotový, není zatím jasné a celková částka také není známá. Pro oblast je také důležité postavení Dvoreckého mostu, jež by měl pomoci městské hromadné dopravě. V samotném prostoru Smíchovského nádraží se podle Petra Vaníčka ze SŽDC chystají tři velké změny. Do roku 2025 by měla být hotová modernizace a zrychlení trati, zároveň se plánuje i oprava nádražní budovy a výstavba lávky, ale u těchto dvou investic ještě není znám bližší časový rámec.

Fotogalerie
14 fotografií