Situace kolem nespokojenosti některých řidičů taxislužeb v Praze se zdánlivě uklidňuje. Organizátoři protestů na poslední chvíli odvolali plánovanou blokádu ulic, která se měla odehrát v průběhu dneška. Přesto je nervozita v ulicích hlavního města stále znát.

„Máme zprávy od řidičů, kteří využívají Taxify, že došlo k incidentům jako rozlití oleje na vozidlo na čerpací stanici, dokonce evidujeme i nějaká fyzická napadení. Takové jednání hlasitě odsuzujeme,“ uvedl při rozhovoru pro Blesk.cz ředitel společnosti v České republice Roman Sysel.

Jistota pro zákazníky

Moderní aplikace, pomocí kterých lze po světových metropolích cestovat, mají podle ředitele Taxify tu výhodu, že možnost okrádat cestující je prakticky nulová. „Taxametr lze zneužít, dává tedy pouze falešný pocit jistoty. Tento model se ze zkušeností neosvědčuje, proto si myslím, že by to nemuselo být jediné řešení. Žádná regulace ani postih nedokázaly problém s okrádáním zákazníků vyřešit. Měli bychom proto využít možnosti moderních technologií, nikoliv se je snažit potlačovat,“ prozradil šéf společnosti.

Dokud budou vozidla řídit lidé, nelze se domnívat, že už nikdy nikdo nepřijde s nekalým úmyslem – byť v mezích moderních aplikací. Řidič může jet delší trasou nebo si po zaplacení prostřednictvím technologie řekne o další peníze bokem.

„Za dva roky, co na trhu v Praze fungujeme, se nestala jediná situace, po které by zákazník nedostal v případě pochybení peníze zpět. Tyto situace však byly ojedinělé. Vidíme každou jízdu, nic neprojde nepovšimnuté. Aplikace efektivně vyřadí nekalé řidiče a spotřebitel není poškozen. Technologie dokážou toto řemeslo očistit a vymazat předsudky lidí vůči taxikářům,“ vyjádřil pokrokové možnosti tohoto systému Roman Sysel.

Upozornit se dá i jinak

Protože byl na dnešní den hlášen protest taxikářů a další blokáda v ulicích, rozhodla se společnost na území Prahy upozornit na svůj pohled na věc po svém. „Místo stávky nebo blokace jsme na dnešek vytvořili kategorii, která jezdila od 8 hodin ráno do 16 hodin odpoledne zadarmo. Společně s touto akcí jsme pak uživatelům sdělili náš postoj ke stávající situaci a deklarovali vůli se na řešení narovnání trhu podílet. Chtěli jsme to udělat pozitivním způsobem, což je podle nás správná cesta, jak vyjádřit postoj na věc,“ vysvětlil Roman Sysel.

Podívejte se na další informace z rozhovoru s ředitelem Taxify v Česku:

Takzvaný estonský model, který Taxify prosazuje, se do značné míry podobá českému návrhu, který v současnosti leží na ministerstvu dopravy. Nesnaží se zakazovat nebo postihovat, ale jde cestou zjednodušování pravidel pro všechny hráče na trhu.

Taxify je služba, která je ve spoustě ohledů podobná Uberu, v jedné věci se ale zásadně liší. Využívají ho totiž nejen privátní řidiči, kteří jeho prostřednictvím vozí cestující, ale také šoféři z řad taxikářů.

Společnost s původem v Estonsku na území České republiky funguje zhruba dva roky, v současnosti působí pouze v Praze. Pokud však dojde k zákonným změnám, které povedou k zjednodušení celé situace, bude Taxify zvažovat rozšíření působnosti za hranice metropole.

Fotogalerie
16 fotografií