Úplně všechny tramvaje mají palubní počítač, ve kterém je navolené číslo linky. Ten tak ví, kudy vede trasa, a sám přehazuje výhybky. Řidič se tedy o nic nestará.

Ovšem když nastane mimořádná situace, například že tramvaj kvůli spadlé troleji musí jet odklonem nebo že řidič zapomene hlásit zastávky, počítač je zmatený. A v tom případě musí tramvaják přehazovat výhybky tím, že stiskne tlačítko.

Jenže se může stát, že přejede místo, dokdy je potřeba čudlík stisknout. V tom případě musí vystoupit a s pomocí tyče přehodit výhybku ručně.

A pak existuje ještě další situace, kdy musí řidič zastavit a opustit kabinu, aby si výhybku upravil. „Zvlášť v zimním období mohou být problémem nečistoty, kdy se do výhybky dostane něco, co zabrání jejímu přestavení tak, aby se po ní mohlo bezpečně projet. V tom případě musí řidič výhybku zkontrolovat a přehodit ručně,“ vysvětlil v pořadu Selfie z Prahy šéfredaktor portálu MHD86.cz Ondřej Matěj Hrubeš.

Ovšem v Praze existuje jedno místo, kde musí výhybku přehazovat vždy ručně – nachází se na obratišti Spojovací.

Na reportáž o tajemství výhybek se podívejte v pořadu Selfie z Prahy. Dále se dozvíte, že pod vilou Karla Gotta se usadili bezdomovci, nebo že nový výtah za 123 milionů neotevírá dveře:

Video
Video se připravuje ...

Pod Gottovou vilou se usídlili bezdomovci! A výtah za 123 milionů neotevírá dveře Matěj Smlsal, Matěj Šrám, David Vaníček