22. květen 2019
Svátek slaví Emil, zítra Vladimír

Exkluzivní data o pražské MHD: Roční kupon je hit, měsíční lidé nechtějí

/
  • Blesk.cz získal data, jak se po měsících měnil zájem o jednotlivé druhy jízdného v pražské MHD.
    24. února 2016 ● 06:30
     

    Tisícikorunové zlevnění ročního kuponu v pražské MHD z loňského července zvedlo zájem lidí o jeho koupi. Zároveň výrazně klesl prodej měsíčního jízdného. Vyplývá to z dat, která má Blesk.cz exkluzivně k dispozici.

    Roční kupon si po zlevnění od července do prosince koupilo o 114 tisíc lidí více než ve stejném období rok předtím. „Do budoucna chci jednoznačně udržet cenu 3650 korun ročně, protože takový nárůst uživatelů ukazuje, že to byl správný krok,“ libuje si náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

    A spokojená je i Petra Kolínská z Trojkoalice, která zlevnění navrhovala. „MHD je veřejná služba, která umožňuje všem pohybovat se po Praze rychle a bezpečně. Díky MHD se do ulic vejdou i automobily. Proto má jít o službu cenově dostupnou pro co nejvíce občanů,“ říká.

    Na jízdném loni vybral dopravní podnik 3,73 miliardy korun. To je nárůst o 15 milionů. Na kladném výsledku měly podíl především jednorázové jízdenky (30minutové, 90minutové…), naopak tržby z těch dlouhodobých klesly. Odborníci se navíc shodují, že sleva na roční kupon se odrazí až ve výsledcích za rok 2016.

    Podívejte se na exkluzivní data, jak se v letech 2013, 2014 a 2015 měnil zájem o jednotlivé druhy jízdného.

  • 1.

    365denní jízdné

    O roční kupon byl v první polovině roku každý měsíc menší zájem než v letech předchozích. Jelikož magistrát už s předstihem oznámil, že od července budou lidé jezdit o tisícovku levněji, řada cestujících čekala s pořízením právě až na léto.

     

    To dokazují i výsledky za červenec. Zatímco v roce 2013 a 2014 si v tento měsíc koupilo roční kupon ani ne pět tisíc lidí, loni jich bylo přes 50 tisíc. A výrazný zájem měli lidé o tento druh předplatného jízdného i v dalších měsících.

     

    Tržby z prodeje se v 2. pololetí zvýšily oproti předloňsku o 87 milionů korun.

     

    Rozklikněte pro zvětšení:

    Zájem o roční kupon v jednotlivých letech
    Zájem o roční kupon v jednotlivých letech
    Autor: Jarmila Hluchá, DPP

  • 2.

    90denní jízdné

    V první polovině loňského roku se prodeje držely na úrovni dvou předchozích. Od léta se ale rozdíly prohloubily.

     

    Propad tržeb z 90denních kuponů činil loni v 2. pololetí ve srovnání s předloňským rokem 73 milionů korun.

     

    Rozklikněte pro zvětšení:

    Zájem o 90denní jízdné v jednotlivých letech
    Zájem o 90denní jízdné v jednotlivých letech
    Autor: Jarmila Hluchá, DPP

  • 3.

    30denní jízdné

    Z grafu vyplývá, že lidé měli loni v první polovině roku větší zájem o měsíční kupon než dřív. Čekali totiž, až se začne prodávat zlevněný roční.

     

    V červenci, kdy začali cestující jezdit levněji, přišel zvrat. Zatímco ještě v červnu si 30denní jízdné koupilo přes 220 tisíc lidí, v červenci jich bylo už jen 180 tisíc. A ani v dalších měsících nedosáhl zájem takových výsledků jako v předchozích letech.

     

    Tržby za 2. pololetí roku 2015 klesly u tohoto druhu kuponů ve srovnání se stejným obdobím roku 2014 o 50 milionů korun.

     

    Rozklikněte pro zvětšení:

    Zájem o 30denní jízdné v jednotlivých letech
    Zájem o 30denní jízdné v jednotlivých letech
    Autor: Jarmila Hluchá, DPP

  • 4.

    5měsíční jízdné

     

    Tento druh jízdného je obecně málo oblíbený. Využívají ho hlavně studenti. Nicméně z grafu vyplývá, že v lednu si ho koupilo více lidí než dřív, jelikož čekali na léto, kdy se začal prodávat zlevněný roční kupon. V dalších měsících už jsou výsledky srovnatelné.

     

    Tržby za 2. pololetí roku 2015 klesly u tohoto druhu kuponů ve srovnání se stejným obdobím roku 2014 o 10 milionů korun.

     

    Rozklikněte pro zvětšení:

    Zájem o pětiměsíční jízdné v jednotlivých letech
    Zájem o pětiměsíční jízdné v jednotlivých letech
    Autor: Jarmila Hluchá, DPP

Diskuse k článku Přidat názor
Počet komentářů: 1

ov21: mam to autem do prace necele 2km, mam auto na lpg, takze mne cesta vyjde na cca 2,50 , vzhledem k cene jizdneho jsem v plusu i s amortizaci.Nekde bude chyba. Nejlevnejsi jizdenka stoji 24kc , za to se otocim v praci 10x

(28. 02. 2016 21:04)
Zobrazit celou diskusi
Články odjinud
VYHLEDAT VÝSLEDKY Načítám
1080p 720p 360p
ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy