Funkční model městského mobiliáře byl navržen přímo pro Prahu a vzešel ze soutěže studentů designu. LCD monitor by měl umět kromě jízdního řádu zobrazit také mapu pro pěší nebo cyklisty.

Zastávka MHD nové generace se na zkoušku objeví v Praze. Vyšla ze soutěže studentů designu a kromě připojení k wifi a možnosti dobíjení mobilů nabídne LCD monitory s informacemi.
Zastávka MHD nové generace se na zkoušku objeví v Praze. Vyšla ze soutěže studentů designu a kromě připojení k wifi a možnosti dobíjení mobilů nabídne LCD monitory s informacemi.
Autor: Pro lepší město (vizualizace)

„Naším cílem je ukázat, že do budoucna by se výrazným způsobem mohla zatraktivnit tvář Prahy, pokud by se podařilo sjednotit na celém jejím území venkovní mobiliář. Současná podoba mobiliáře přispívá k dělení Prahy na historické centrum s jednotným mobiliářem a periferii s nevzhlednými a demolovanými koši, stojany na kola, zastávkovými přístřešky a lavičkami,“ popisuje český designér Michal Froněk, který stojí za iniciativou.

Ukázková zastávka městské hromadné dopravy je dílem dvojice studentů Eduarda Herrmanna a Matěje Coufala. Ti zvítězili v nabité konkurenci dalších devětadvaceti svých kolegů. „Nechali jsme se inspirovat řekou, která protéká českým hlavním městem a odjakživa je jeho nedílnou součástí, která výrazně utváří i jeho charakter. Návrh má působit sice konzervativně, přitom však spontánně a nenápadně, stejně tak i splynout s Prahou - tímto starobylým, ale elegantním městem, které zdobí snad všechny významné architektonické styly,“ vysvětluje hlavní záměr Eduard Herrmann.

V plánu je i online půjčovna kol

Součástí nového městského mobiliáře by se mohl stát podle představ tvůrců i systém sdílení jízdních kol, který zatím Praze chybí. Zajišťovat by jej měla společnost, která má zkušenosti s provozováním obdobného systému ve 14 městech USA a Kanady. Praha by byla jednou z prvních evropských metropolí, kde bude systém spuštěn.

„Jedná se o nejnovější generaci systému pro sdílení kol, který nabízí technologicky moderní a jednoduchý systém půjčování fungující na platformě sofistikované webové a mobilní aplikace. Členem systému se uživatel stane registrací buď přes internet, nebo aplikaci v telefonu, případně i v kiosku přímo na ulici. Vybere si tarif, který nejlépe vyhovuje jeho potřebám. Obdrží svůj PIN nebo přímo bezkontaktní členskou kartu. Po přihlášení je již samotné půjčení kola otázkou několika sekund. Pomocí aplikace si zájemce najde nejbližší kolo,“ vysvětluje princip Marcin Pyla, CTO společnosti Social bicycles.

Moderní městská kola jsou vybavena kardanovou hřídelí místo řetězu, takže mohou být používána bez obav o znečištění či zničení kalhot. Kola mají samorozsvěcující se světla a GPS a GSM modul pro určování lokace a komunikaci se systémem. Dobíjení elektroniky je zajištěno solárními články pro stání a skrytým dynamem pro dobíjení za jízdy. 

Aktivity projektu Pro lepší město se rozhodla finančně a marketingově podpořit společnost BigBoard Praha. „Rozhodli jsme se, že v horizontu týdnů až měsíců předložíme pražským zastupitelům kompletní nabídku uceleného systému mobiliáře, v rámci které nejenom že nabídneme všechny jeho moderní prvky, ale také mnohonásobně vyšší nájemné, než získává Praha ze současné nevýhodné smlouvy se zahraničním provozovatelem. Zároveň jsme si vědomi nutnosti vypsání výběrového řízení ze strany města, jsme připraveni se do něj přihlásit a věříme, že naše nabídka je natolik kvalitní, že uspějeme,“ dodává Richard Fuxa, předseda představenstva společnosti BigBoard Praha.

Fotogalerie
27 fotografií