Nouza prý procházel celou Blanku a potopenou kabeláž nikdy neviděl. „Potkal jsem se i s kamarádem, který je elektrikář, když to řeknu jednoduše, a on mi říkal, že to, co je mi předkládáno, je nesmysl,“ říká bývalý náměstek z dob vlády Tomáše Hudečka (tehdy TOP 09). Podle něj chtěli dodavatelé výměnou kabelů jen získat ekonomickou výhodu vůči Praze.

Pane Nouzo, upřímně, nemrzí Vás, že Blanku otevřou až vaši následovníci a ne vy?

Upřímně, nemrzí. Já si myslím, že u stavby takového rozsahu a významu je důležité, aby byla otevřena.

A přijdete se na otevření podívat?

Určitě.

Řada lidí očekává, že Blanka výrazně pomůže dopravě v Praze. Je tomu opravdu tak? Dopravní experti v tom nejsou zajedno.

Nemusí se to projevit hned, samozřejmě řidiči si na tu stavbu budou zvykat, ale já jsem přesvědčen, že to bude znát už od prvního okamžiku.

Nebylo by potřeba, aby i na povrchu došlo k opatřením, zúžily se některé ulice…? Zatím je v plánu jen omezení na Veletržní.

Ta stavba byla budována zejména s ohledem na centrální část Prahy a já si myslím, že Malá Strana, Klárov, Smetanovo nábřeží, okolí Národního divadla i Rudolfina si ta opatření zaslouží. Ale myslím, že je potřeba počkat na zažití dopravního režimu a potom opatření navrhnout.

Stavba nakonec vyjde na 37 miliard, původně se hovořilo o 27. Exprimátor Bém mluvil dokonce jednu dobu o 21. Vysvětlete lidem jednoduše, kde se postě staly chyby?

Víte, je to nesmírně složitá stavba. Já nechci samozřejmě omlouvat ta zdržení, na druhou stranu i na západ od našich hranic je řada staveb, které nabraly ještě větší zpoždění a které jsou výrazně dražší. Oprava opery v Hamburku byla sedmkrát dražší, než byly předpokládané náklady. Stavba Blanky, na rozdíl například od opery, je náročnou stavbu v podzemí, kde na vás může v rámci pražského podlaží číhat zrada na každém kroku.

Uznáváte, že to zásadní zdržení přišlo za vlády vaší TOP 09?

S tím se absolutně nemůžu ztotožnit, protože my jsme v podstatě celou tu stavbu odblokovali. Já vím, že pan bývalý primátor Svoboda často používá tu argumentaci, bohužel ale my jsme řešili problém, kdy za jeho vlády nebyly faktury nebo vůbec práce dodavatelům hrazeny. Dokázali jsme v souladu se zákony tu stavbu rozhýbat a byla dokončena v podstatě tak, jak měla být dokončena po tom ukončení soudního sporu. Já si nemyslím, že to byla otázka naší vlády, já myslím, že tam má každý od roku 2006 svůj malý pomníček včetně pana primátora Svobody.

A bylo vůbec potřeba k tomu soudu jít? Vy jste začali tvrdit, že smlouvy jsou od počátku neplatné, soud pak rozhodl, že tomu tak není. Ztratilo se půl roku.

My jsme na základě šetření úřadů získali pochybnost, zda jsou ty smlouvy platné. V tu chvíli, kdy se toto zjistilo, nebylo možné nést rizika. Zákon o hlavním městě hovoří tak, že typicky takováto věc, která je nemovitostí nebo se stane nemovitostí, musí podléhat schvalování zastupitelstva. To se nestalo, většinou o tom vždy rozhodovala jen rada. Mohlo to mít fatální důsledky. Na základě čtyř pěti měsíců před arbitrážním soudem se dospělo k závěru. A všichni mají jasno - patří to Praze, Praha to zaplatila a je to v pořádku.

Promiňte, ale co byste dělali, kdyby ty smlouvy byly neplatné? To byste tunel zasypali?

Zřejmě by došlo k vyrovnání cestou neoprávněného obohacování.

Bývalý primátor Bohuslav Svoboda pro Blesk TV řekl, že tunel Blanka podle něj není předražený. Ačkoliv to je podle něj kacířský názor, tak si to myslí. Souhlasíte s ním?

Já si dokonce myslím, že to není kacířský názor. Já osobně jsem si dělal průzkum a na takzvaném mnichovském vnitřním okruhu se buduje podobná stavba, ale menšího rozsahu. Nicméně pokud bychom převedli délku Blanky na délku metrů této stavby, tak v tomto případě by čistým přepočtem Blanka mohla stát až 60 miliard.

Vy nejste náměstkem už téměř rok. Kdybyste měl hodnotit s odstupem, co byste udělal jinak?

Jediné, co bych snad dělal jinak, je, že bych vyvíjel ještě větší tlak na dodavatele.  Ale to teď je ve vlně spekulací.

Vy tedy zpochybňujete, že tam problém s mokrými kabely byl?

No… Do jisté míry to můžu zpochybňovat… Takhle, ta věc tam nastala. Je pravda, že já šel na argumentaci dodavatelské sféry v oblasti kabelů. Ale potkal jsem se s kamarádem, který je elektrikář, když to řeknu jednoduše, a on mi říkal, že to, co je mi předkládáno, je nesmysl. Nicméně dobře, myslím, že následně byly ještě vyhotoveny znalecké posudky... Já sám jsem do Blanky, když jsem byl ještě náměstek, chodil na kontrolu, protože jsem si říkal, že to už není možné. Já prošel možná celou tu Blanku a vodu jsem tam neviděl.

Respektive jinak – když vidíte tunel, tak po straně jsou šachty, kde vedou průchodky a tam jsou ty kabely uložené. A každá šachta, pokud byla otevřená, tak v některých místech byl třeba centimetr vody, v některých bylo vlhko, v některých sucho. Takže já osobně jsem nikdy v Blance nějakou potopenou kabeláž neviděl. To, co se skrývá v průchodkách, já nemůžu komentovat, protože to je věcí znaleckého posudku a případných kamerových zkoušek.

Sstavební firmy už v roce 2012 tvrdily, že někde stojí až 15 centimetrů vody. Existuje na to dokumentace.

O tom nejsem přesvědčen. To by padalo do období, kdy já u toho nebyl. Pokud se nepletu, tak rychlá povodeň, která napršela v Praze a měla za následek poškození technologie, přišla někdy v červenci 2013. Následně byla v tunelu provedena opatření, aby se to už nestalo.

Pardon, ale právě po této povodni se do kabeláže voda dostala přece…

Ale těch argumentů, které používali dodavatelé, bylo víc. Oni říkali, že toto nebyl hlavní problém.

Velkou diskuzi způsobil termín otevření, který jste stanovil na 2. prosince 2014. Na řadu lidí to působilo jako předvolební tah. Vy to vylučujete?

Já to vylučuju, protože kdyby ten termín nebyl předjednán nebo dojednán s dodavateli, tak bych ho nepoužil. To že se to ubíralo jinou cestou, je věc druhá. Proto já jsem třeba neporozuměl tomu odkladu v dubnu. Já to považoval fakt za nesolidnost, protože myslím, že zákazník, hlavní město Praha, by takto popotahován být neměl. Já samozřejmě vím, že i Praha měla na tom svůj díl.

Vy jste říkal, že jste byli domluveni s dodavateli. Když se potom kouknu na vyjádření mluvčího Metrostavu Františka Poláka, tak ten říká, že žádné úvahy o otevření v prosinci nebyly. Mluvčí ČKD Praha DIZ Karel Samec tvrdí, že nemohli mluvit o tom, kdy se Blanka otevře...

Já jsem nikomu nic nezakazoval. To zaprvé. A za druhé nebudu komentovat výrok pana Poláka z Metrostavu. Dostal bych se do situace, kdy bych musel zveřejňovat některé soukromé sms a to fakt nechci.

Podívejte se na videorozhovor:

Video
Video se připravuje ...

V Blance máme každý svůj malý pomníček, říká exnáměstek Nouza Matěj Smlsal