Bohuslav Svoboda měl jako primátor na starost stavbu Blanky v letech 2010 až 2013. Převzal ji po Pavlu Bémovi z ODS. Jemu v rozhovoru pro Blesk.cz vyčítá, že ohledně ceny komplexu mlžil.

Dorazíte na otevření tunelu Blanka?

Domnívám se, že ne.

Proč ne?

Jednak jsem přesvědčen, že nebudu pozván, a jednak si nemyslím, že by se měl tunel Blanka otevírat nějak slavnostně. Otevřel bych ho v tichosti, nechal bych tam vjet auta, a tím by celé slavnostní otevření mělo skončit.

Je vůbec Praha na otevření Blanky připravena? Z následných dopravních opatření na povrchu je naplánováno jen zúžení Veletržní ulice...

Ona je to trošku složitější otázka, protože tunel Blanka svoji funkci dostane až v okamžiku, když bude zprovozněn celý vnitřní okruh. Do té doby ta jeho funkce je nesmyslná, nebo ne nesmyslná, ale nedostatečná. Jakékoliv omezování dopravy můžeme udělat až v okamžiku, kdy to bude celé objízdné.

Ten úsek, který je udělaný, jistě uleví Veletržní ulici, uleví Argentinské, jistě v Korunovační budou nějaké výhody, ale jinak se nezmění nic. Prostě proto, že dokud nedojde k napojení tunelu Blanka na celý systém radiálního okruhu, tak to není funkční.

Původně měl tunel stát 27 miliard, nakonec se cena vyšplhala na 37 miliard. Původně měl být otevřený v roce 2011, nabral čtyřleté zpoždění. Vysvětlíte lidem, kde se prostě stala chyba?

Ta chyba je na samém začátku, protože tunel nikdy neměl stát tak málo, jak bylo původně řečeno. My jsme udělali audit celého tunelu a zjistili jsme, že už od začátku se vědělo, že má stát 30 miliard. A já teď řeknu jednu věc, která je velmi nepopulární a všichni to uslyší velmi neradi, ale ten tunel v zásadě není předražený. Měl stát 30 miliard. Dneska, když se udělal audit všech těch zakázek, tak jeho cena není vyšší o víc než 20 procent. A do 20 procent povoluje zákon.

Celý problém, který tam je, není v ceně. Ten je v tom, jak se to stavělo a jak dlouho se to stavělo. To je kacířský názor, ale trvám na tom, že z tohoto pohledu tunel jako obrovská stavba předražen není. Zeptejte se v Hamburku, jakou cenu má výstavba jejich opery, zeptejte se v Berlíně, co je stálo letiště.

Pardon, ale s tou cenou, nejdřív dokonce 21 miliard, poté 27, operoval váš předchůdce z ODS Pavel Bém.

Ano, a já říkám, že to byla chyba, že to bylo špatně. Protože i on věděl, že to bude stát okolo 30 miliard. Cena 21 miliard byla hrubá stavba, hrubá díra v zemi…

Ptal jste se na to Pavla Béma, proč takhle mystifikoval veřejnost?

Na tu otázku jsem nikdy nedostal odpověď, protože celá situace opravdu představovala mlžení od všech politiků, a byla hrubá politická chyba, že se od začátku nemluvilo o reálné ceně. Kdyby se o ní mluvilo, tak by to dneska nebyl tak obrovský problém. Protože by kolem toho nevznikla hysterie, která kolem toho vznikla, nevznikly by boje mezi partajemi a ten tunel by se stavěl. A dostavěl by se relativně v solidním čase. 

Promiňte, ale ty platby, respektive i otevření, se začalo zpožďovat v době, kdy vy jste byl primátorem.

Ne. Hlavní zpoždění stavby přišlo v okamžiku, kdy primátor Hudeček rozhodl o tom, že stavba je nezákonná, a dal celou tu věc k soudu. Arbitrážní soud jednal a rozhodoval, ta stavba se zastavila fakticky na pět šest měsíců.

Já měl na mysli to, že v době, kdy jste byl primátor, se začaly zpožďovat ty platby. Protože vy jste začal prověřovat každou položku a úředníci zdaleka nestíhali každou projít.

Ale nic se nemění na tom, že se stavělo. Metrostav v žádné fázi nepřestal stavět. Zvyšoval se dluh, který u něj město mělo, ale my jsme měli zásadní dohodu o tom, že všechny platby, které budou ověřeny, proplatíme.

Metrostav přestal stavět až v okamžiku, kdy na něj byla podána žaloba, že ta stavba je neplatná, a hrozilo mu, že se platit nebude. A to už bylo až po mém primátorování. Za nás se stavělo pořád dál. Ale pak se ta stavba zavřela, zavřela se na pět měsíců, skoro na šest, a rok se vlastně ztratil. Tam to je.

Celkem se ztratily čtyři roky…

Celkem se ztratily čtyři roky, ano, s tím, že musíme skutečně vycházet z toho, že propady stavby to zdržení stavby představovaly – to je reálné, to není o tom, že by někdo nechtěl nebo nestavěl. Samozřejmě i nutná změna technologií, která tam vznikala, to všechno jde na úkor stavby. A znovu říkám, podívejte se na jakoukoliv jinou velkou stavbu ve velkém městě a dojdete ke stejnému závěru. Ty termíny se protahují a cena se navyšuje.

Podívejte se na videozáznam rozhovoru:

Video
délka: 07:42.61

Exprimátor Svoboda: Tunel Blanka není předražený! Na otevření jít nechci Matěj Smlsal, Jan Jedlička