Na první jízdu obnovenou tramvajku se vypravila paní Jaroslava Paldusová (84). Kdo jiný, vždyť tato usměvavá dáma ji obsluhovala plných 43 let! Malí cestující ji jako »pohádkovou konduktérku« milovali podobně jako samotnou tramvaj. „Všechny tři vozy i koleje jsme od jejich majitelů, rodiny Paldusových, odkoupili a po důkladné rekonstrukci začneme od soboty tramvajku znovu provozovat,“ řekl ředitel zoo Miroslav Bobek.

„Tramvaj poslední dva roky absolvovala poměrně náročnou rekonstrukci. Bylo to poměrně složité, protože byla vyrobená svépomocí a byla na ni použita například kola z důlních vozíků. To už nikde neseženete, takže kola i další díly se musely speciálně vyrábět,“ řekl ČTK ředitel pražské zoo Miroslav Bobek.

Původní soupravu tvoří jeden akumulátorový motorový vůz a dva vlečné vozy v celkové délce 15 metrů a výšce 1,85 metru. Během jedné zhruba tříminutové jízdy obkrouží tramvaj okruh třikrát. Najednou pojme až 30 dětí, pochopitelně s přihlédnutím k jejich věku a váze. První cena jízdného byla 2 Kčs, časem se zvedla na 10 korun a nyní se budou moci děti svézt za 20 Kč. Pokud se chce projet i dospělý, dostane lístek za 40 Kč.

Liboc, Divoká Šárka

„Manžel mi v 70. letech řekl: Hele, vláčků je dost, co kdyby se místo nich udělala tramvaj?“ zazvzpomínala pro Blesk Jaroslava Paulusová. Dráhu i s vozidly v roce 1976 zkonstruoval manžel paní Jaroslavy Vratislav Paldus (†71). Už tehdy měla číslo 11 a vyznačení cílové stanice Liboc, Divoká Šárka. Nejezdila ještě na elektřinu, elektromotor a baterie dostala později.

V roce 2001 se přestěhovala na nové místo poblíž restaurace Gaston. Po známé trati bez výhybky jezdila populární dětská tramvaj na okruhu dlouhém 97 metrů až do předloňského listopadu, kdy se jí ujali odborníci, aby jí navrátili »sílu a lesk«. S její rekonstrukcí pomohli i experti z Výzkumného ústavu kolejových vozidel a Dopravní podnik hl. m. Prahy.

Nabíjí ji radost

Vždy s úsměvem, dobře naladěná a vstřícná byla a je manželka tvůrce tramvajky Jaroslava Paldusová, která po čtyři desetiletí prodávala dětem jízdenky a sama se tak stala pro několik generací malých návštěvníků Zoo Praha legendou a symbolem. „Mám radost, když mají děti radost, a jsem šťastná, když jsou i rodiče spokojení a baví se tu. A také zavzpomínají na své dětství,“ říká Paulusová a zavzpomínala i na těžké chvíle během povodně v roce 2002 „Tramvaj byla šest týdnů pod vodou a zůstala z ní jen kostra. Museli jsme všechno vyměnit. Celý rok byla mimo provoz, když jsme ji opravovali,“ uzavřela.

Až do zimy?

Tramvaj bude v provozu od března do října a při příznivém počasí i v listopadu a v prosinci. V hlavní sezoně od června do srpna bude v provozu od 10:00 do 18:30. Okruh tramvaj projede za tři minuty. Vlak má tři vozy a do jednoho vozu se vejde asi deset dětí.

Dětská tramvaj má podobu historických pražských tramvají Ringhoffer ze začátku 30. let 20. století. V zoo jezdí pod číslem 11, a to podle tramvaje, která jezdila od roku 1930 do Divoké Šárky v Praze 6. U restaurace Gaston jsou koleje o délce 97 metrů umístěné od roku 2001. Tramvaj po nich jezdila do listopadu 2019, poté se rekonstruovala. Opravu provedli pracovníci Výzkumného ústavu kolejových vozidel a Dopravního podniku hlavního města.

Video
Video se připravuje ...

Hroch Tchéco při čištění zubů. Zoo Praha

Fotogalerie
15 fotografií