Milota Havránková představuje své prvotiny, které vytvořila nejen během studií pražské FAMU. Světlo světa spatří ale i snímky dřívější. „Rozhodla jsem se uspořádat tuto výstavu i na popud svých studentů, kteří nezažili období 60. a 70. let, kteří netuší, jak navázat na tehdejší dobu," uvedla snímky, které popuzovaly. Dnes přitom za ně sklízí obdiv pro neotřelé zpracování a techniku analogu, ke kterému se právě mladší generace vrací.

Výstava představuje i studentský časopis ECHO bratislavských vysokoškolákov, na kterém se Havránková podílela s přáteli i manželem. „Tehdy mi právě první výstavu uspořádali kamarádi z ECHA, kteří byli mými fotografiemi nadšeni. Zažívali jsme vlnu euforie, ačkoli poněkud destruktivní," vysvětlovala, že část děl je vystavena na počest zesnulých přátel, se kterými bojovali proti režimu.

Neobvyklá fotka s manželem

Její nejoblíbenějším dílem, které vznikalo v začátcích, je dvojfotografie, kterou by si běžný novomanželský pár nad postel nepověsil. Na levém snímku stojí Havránková s pozdviženou rukou nad hlavou jako baletka se silonkou na obličeji. Pravá fotografie zachycuje rozhněvaného manžela, který svírá v dlaních nepříliš šťastnou kočku, jakoby se ji snažil uškrtit. „Tehdy jsem měla pocit, že si protancuji život jako baletka. Což se nakonec přece jen povedlo. Stále se totiž točím okolo své osy."

Punčochy na tvářích tehdy volila jako symbol nebezpečí. „Uvědomovala jsem si, že je fotografie zbraň, kterou je možné manipulovat, že může být nebezpečná. Obrazem můžete ovlivňovat. Lidé pak ztrácejí vnitřní svobodu."

Druhá fotografie jejího manžela vznikla po slovní potyčce páru. „Můj manžel byl hodně vzdělaný člověk. Vždy chtěl, abych měla přečtené všechny knižní novinky. Tehdy jsem se s ním dohadovala, že to od někoho konkrétního číst nebudu, že si udělám vlastní názor," vysvětlovala, jak vznikl snímek šklebícího se muže s mňoukající kočkou.
Video
Video se připravuje ...

Výstava fotografky Miloty Havránkové Eva Fornálová, Blesk

Milota Havránková

Fotografka Milota Havránková patří ke generaci prvních československých vysokoškolsky vzdělaných fotografů, kteří koncem 60. let minulého století absolvovali FAMU, obor výtvarná fotografie. Tvůrkyně je typická svou pestrostí technologií, od monumentální a inscenovanou fotografii přes experimentální film až po design. Právě Milota Havránková patřila mezi tehdejší fotografy, kteří se nebáli projevovat despekt k do té doby platným žánrovým tradicím či politicky angažovaným tématům.

Fotogalerie
16 fotografií