Uměleckoprůmyslové museum platí za výkladní skříň české zručnosti především co se uměleckých řemesel a designu týče. Právě v této oblasti umění, na rozdíl od nejrůznějších historických výkladů a vzpomínek, hodlá akcentovat sametovou revoluci. Jaké výstavy do konce roku chystá?
Fotografie, fotografie, fotografie...
První z výstav, které sametové revoluci v širším kontextu věnují, bude fotografická výstava Vladimíra Biguse Tak mnoho, tak málo, která bude od 9. října k vidění v Domě U Černé Matky Boží. „Půjde o výstavu velkoformátových černobílých fotografií, které vznikaly v 70. a 80. letech minulého století,“ vysvětlila ředitelka UPM Radka Koenigsmarková.
Přímo v prostorách UPM se pak představí další fotografická výstava Obrazy konců dějin, která se koná v rámci Fotograf festivalu. „Nebude pojednávat jen o sametové revoluci, ale o tom, co jí předcházelo a v co vyústila,“ sdělil její kurátor Pavel Vančát. Ten sdělil, že se primárně bude zabývat dekádou mezi lety 1985 až 1995, přitom to nebudou jen politické změny, kterými se bude zaobírat.
„Na přelomu 80. a 90. let se měnil svět i z hlediska pokroku a společnosti. Vznikala nová média, nové technologie,“ vysvětlil kurátor. Veřejnosti se výstava, na níž bude prezentovaná tvorba 30 fotografů z širokoúhlého spektra uměleckých postojů včetně avantgardy a kyberpunku, uvede poprvé 16. října. O osm dní později se otevře v Galerii Josefa Sudka další fotografická výstava, tentokrát Šimona Cabana nazvanou Fotografické hry.
Sklo a šperky na odiv
Už od dubna jeden z výstavních sálů UPM zdobí výstava představující české sklářství Plejády skla. Její kurátorka Sylva Petrová ji od 26. září doplní druhým výstavním sálem, který slibuje neotřelé pohledy na nevšední sklářské výtvory, z nichž řada ještě nebyla nikdy vystavená. „Charakterizovala bych ji jako vizuální senzaci, protože přírodní osvětlení expozice si se skleněnými výtvory doslova vyhrává,“ sdělila Petrová.
Takto vypadá rozšířená expozice výstavy Plejády skla v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze. David Zima
„Člověk na této výstavě může strávit tři hodiny, které utečou, jako by se jednalo o 30 minut,“ prozradila Petrová ke tvorbě 94 českých umělců pracujících se sklem. Od 1. listopadu ji pak doplní výstava finského designéra Tapio Wirkkaly, o týden později pak i výstava Jany Machatové a Petera Machaty nazvaná Významový potenciál současného šperku. 1. listopadu
Stálá expozice bude v novém hávu
V lednu letošního roku nechalo vypsat UPM soutěžní řízení ohledně vizuálního konceptu stálé expozice muzea. „Ze 48 účastníků zvítězil návrh týmu Tomáše Vargy a 20YY Designers, který porotu oslovil jednotnou koncepcí i variabilním přístupem k využití výstavních prostor,“ nechal se slyšet Radim Vondráček, ředitel sbírek a výzkumu UPM. Ten také ocenil i využití historického mobiliáře. Podle něho by jeho realizace měla být hotova ve 2. polovině příštího roku.

Troška od největšího sběratele doby
Poněkud stranou pozornosti, trošku neprávem, zůstává poslední letošní výstava, kterou UPM chystá na 19. prosince. Věnovaná bude Vojtěchu Lannovi ml. (1836–1909), významnému pražskému průmyslníkovi, mecenáši a sběrateli umění. A mimo jiné také spoluzakladateli právě Uměleckoprůmyslového musea. Letos v prosinci uplyne 110 let od jeho úmrtí.
„Bude se jednat o výstavu věnovanou především jeho sběratelské činnosti, protože to byl právě on, kdo při počátcích našeho muzea věnoval přes 1 000 položek skla do našich sbírek, čímž vlastně naši významnou sbírku skla založil,“ svěřila se pro Blesk.cz ředitelka Koenigsmarková. Skví se mezi nimi opravdové skvosty, jako například antické či středověké sklo.
Vystaveny budou předměty ze sbírek UPM, i když mnoho z Lannovy pozůstalosti se nachází i v jiných světově proslulých institucích, jmenovitě třeba Metropolitní muzeum v New Yorku. „Doufám ale, že jednou se našemu muzeu podaří Lannovu sbírku nějakým způsobem, i kdyby jen knižně, rekonstruovat,“ sdělila ředitelka. V 19. století prý totiž v Čechách patrně nežil větší sběratel umění, než právě on.