Dveře se zavírají! Tak zní český překlad maďarského pojmenování výstavy autora, který vešel v povědomí především jako schopný zručný tatér působící pod uměleckým jménem Musa. Jeho umělecké vize dávno přerostly hranice lidského těla, už minimálně od roku 2011 se věnuje volné vizuální tvorbě především na velkoformátových plátnech. Zůstal při ní přitom věrný stylu, ve kterém prim hrají právě linie, čáry.

Koženka místo plátna, asfalt místo barev

Musilovy výtvory vyplňují tři patra vily. Co místnost, to jiný styl, jiné motivy, jiné tvůrčí postupy. V přízemí se vystavují autorovy zvířecí motivy v co nejjednodušší podobě. „Vystavili jsme schválně chronologicky nejstarší Lukášovy výtvory, ve kterých se zrcadlí snaha o prapůvodní umění, které připomíná pravěké jeskynní malby,“ prozradila kurátorka výstavy Alena Bartková.

O místnost vedle pak prostor dostávají velkoformátová plátna s tematikou rostlin a přírody, které jsou vyvedeny do šedi a zeleně. Musil obrazy vytvořil technikou spreje na kožence, díky tomu působí o něco jinak, než kdyby se jednalo o plátna. „Je to takový vegan art,“ nechal se slyšet Musil při představení vlastní výstavy.

Video
Video se připravuje ...

Galerie Villa Pellé na podzim uvádí poslední čtyři tvůrčí roky Lukáše Musila známého v uměleckých kruzích pod pseudonymem Musa. Dominují velkoformátové abstraktní výtvory. David Zima

O patro výše se nalézají další pozoruhodné kousky, ať už série pitvořících se obličejů v červené tónině, tak třeba monochromatické velkoformátové obrazy laborující s protiklady horizontály a vertikály. Nachový nádech jim dodává určitou náboženskou působnost, nehledě na kříže, které vznikly propojením vertikálních a horizontálních linií. Většina velkoformátových výtvorů, včetně těch, které vytvářel tekutým asfaltem, vynikne při pohledu z větší vzdálenosti.

Všudypřítomná linka: Zn. růžová

Návštěvníky galerie možná už při příchodu překvapí nasprejovaná růžová linka, která se k ní po chodníku line prakticky od autobusové zastávky Hradčanská. Co by se na pohled mohlo jevit jako vandalismus, je ve skutečnosti součástí probíhající výstavy. Linie má za dveřmi galerie své pokračování a táhne se až do půdních prostor, kde vyúsťuje ve svou nekonečnost.

„Dlouho jsme při přípravě výstavy řešili otázku, co podnikneme s půdou,“ sdělila Bartková. Obvykle na ní v galerii dostávají prostor interaktivní prvky pro děti či filmové medailonky autorů probíhajících výstav. Spolu s Musilem však kurátorku napadlo něco inovativnějšího. „Nechali jsme prostory vybavit zrcadly. Růžová linka, která je interiérem vedená právě na půdu, zde má ústit. Nicméně jak se říká, že přímka nemá počátek ani konec, tak díky práci zrcadel tomu tak skutečně je.“

Od těla k sochám

Jak už bylo řečeno, jméno si Lukáš Musil udělal především coby mezinárodně uznávaný tatér. Kresba a malba se v jeho případě v rámci uměleckého vývoje nabízely. Čím však mladý umělec překvapil tentokrát, je jeho nový zájem o sochařství. Malá ochutnávka je k vidění na zahradě Pelléovy vily, pro kterou Musil přímo dvě neortodoxní rozměrné kruhové skulptury vytvořil.

Separované od zbytku jsou Musilovy variace na téma kruh. V uzavřeném prostoru, v jakém se nalézají, vytváří jejich výjevy těžko popsatelnou atmosféru.
Autor: David Zima

Jedná se o díla z vyřezávané oceli, která vznikla formou skružování. Obě tak trochu připomínají znamení zvěrokruhu, ačkoliv podle Musila jde o volně interpretované skulptury bez konkrétního významu. Jedna váží tunu, druhá 700 kilogramů. „Rád bych jich celkem vyhotovil 12,“ nechal se umělec slyšet. A proč si najednou vybral zrovna sochařství? „Člověk je sám na sebe zvědavý a hledá nové výzvy,“ vysvětlil s tím, že by se nebránil tvorbě soch, které by jednou krášlily veřejný prostor.

Kde: Galerie Villa Pellé, Pelléova 10.
Kdy: Do 24. listopadu 2020, od úterý do neděle 13–18 hodin.
Vstupné: 90,- Kč plné, 60,- Kč snížené.

Fotogalerie
40 fotografií