Existenci vozu mateřských škol dodnes dokládají tři historické fotografie z roku 1951. V tehdejším období po komunistickém převratu došlo k rozhodnutí, že nejmenší obyvatelé Prahy by se mohli zvláštní tramvají vydávat za hranice města, aby se nadýchali čerstvého vzduchu.

Tuto službu nejprve realizoval běžný provozní vůz. Později však začal panovat názor, že těchto vozidel je nedostatek. „Nebylo proto dál možné děti těmito tramvajemi převážet. Proto přišla řada na historický primátorský salónní vůz, který se pro běžný provoz nehodil. Adaptoval se právě na vůz mateřských škol,“ uvedl pro Blesk.cz vedoucí archivu Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Pavel Fojtík.

Za výlety tramvají děti v Praze jezdívaly často do Šárky, Stromovky nebo do obory Hvězda. Mateřská škola si vždy danou jízdu objednala a dopravní podnik skupinu odvezl, kam bylo zapotřebí.

Nezbytná úprava

Primátorský vůz, který v polovině 20. století sloužil dětským cestujícím, byl původně vytvořen pro světovou výstavu roku 1900 v továrně Františka Ringhoffera. Honosné pojízdné umělecké dílo proto bylo nezbytné pro účely dětí upravit.

„Vůz zřejmě prošel rekonstrukcí, došlo například i na změnu nátěru. Uvnitř byly dokonce vytvořené uličky, aby se tam vešlo co nejvíce dětí,“ popsal Pavel Fojtík. Sezení ve voze mateřských škol tak bylo řešeno podélnými lavicemi zády k oknům, doprostřed se pak přidaly další dvě lavičky, které vytvořily dvě uličky. „Chybět nesměl ani nočník pro případ, že zrovna nebylo kde zastavit,“ nastínil s úsměvem historik pražského dopravního podniku.

Film a návrat salónní úpravy

Provoz vozu mateřských škol trval zhruba 15 let. Na jeho motivy vznikla dokonce roku 1961 „Pohádka o staré tramvaji“ podle předlohy Oty Hofmana, která z dnešního pohledu tendenčně vypráví o dětském dobrodružství v Praze během letních prázdnin.

Na konci 60. let se od provozování vozu mateřských škol ustoupilo. Z primátorského vozu se stal muzejní kousek, který vyžadoval památkovou ochranu. „Tato tramvaj existuje dodnes, je to jeden z nejcennějších exponátů v Muzeu městské hromadné dopravy v Praze. Po velice náročné rekonstrukci se z někdejšího vozu mateřských škol opět stal salónní primátorský vůz. Ten s výjimkou podvozku dnes odpovídá stavu z 20. let minulého století,“ dodal k příběhu Pavel Fojtík.

Fotogalerie
7 fotografií