Na hlavní dráze letiště naplánovalo technické a stavební práce, které by měly dál zvýšit bezpečnost leteckého provozu na letišti. „Kromě pravidelné údržby dojde i na důležitou rekonstrukci pojezdové dráhy B vedoucí na ranvej a navýšení kapacity části kabelovodu pro světelné zabezpečení dráhy. Tyto dvě akce jsou časově nejnáročnější a mají největší přínos na zvýšení provozní bezpečnosti,” řekl ředitel provozu letištních ploch Václav Válek.

Úpravy hlavní dráhy jsou podle letiště spojeny se zavedením podmínek pro bezpečnost provozu, které vyžaduje Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA).

Hustě obydlená Praha

Letadla by na vedlejší dráze měly přistávat ve směru od Prahy, vzlétat pak směrem na Kladno. V praxi však bude provoz závislý na aktuálních meteorologických podmínkách, především větru. Letiště uvedlo, že využití vedlejší dráhy zvýší provoz letadel nad hustě osídlenými částmi Prahy a Kladenska. „Jediným systémovým řešením do budoucna je realizace projektu paralelní dráhy,” podotkl předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.

Vedlejší dráha bude v provozu ve své plné délce 3 250 metrů. Zároveň se na ni přesune webová kamera, dál tak bude fungovat on-line přenos provozu na pražském letišti.

Nová dráha

S výstavbou nové paralelní dráhy počítá letiště i přes současné covidové ztráty a odpor ekologů a některých okolních obcí několik let. Letiště v současnosti usiluje o prodloužení povolení EIA a získání územního řízení. Podle Pose je dráha důležitá pro budoucí rozvoj letiště a také pro zlepšení bezpečnosti a životního prostředí u letiště. Její stavba by podle dřívějších plánů letiště měla začít v roce 2025 a trvat by měla zhruba tři roky. Odhadovaná cena je kolem devíti miliard korun.

Podle letiště bude více než tři kilometry dlouhá paralelní dráha primárně sloužit pro přistávání letadel. Kapacity pohybů letadel na letišti, tedy vzletů i přistání, by se díky ní měly zvýšit až na 72 pohybů za hodinu. Po její dostavbě by se měl omezit noční provoz.

Video
Video se připravuje ...

Do Prahy začal létat tichý Airbus A220-300. Pasažéři si užijí větší okna a širší sedačky s polohovatelným opěradlem. (2019) Jiří Marek

Fotogalerie
16 fotografií