Celostátní projekt vyhlašuje i spolufinancuje Ministerstvo vnitra ČR. Jeho cílem je především integrace dětí cizích národností, převážně těch z tzv. „třetích zemí“ čili těch mimo Evropskou unii. „Takové děti mají často díky jazykové bariéře ztížené vzdělávání na našich základních školách,“ vysvětluje místostarosta Prahy 9 Adam Vážanský (ODS). „Proto je prioritou celého projektu doučování českého jazyka.“Zatímco ve školním roce 2012/2013 navštěvovalo mateřské školky v deváté městské části 73 dětí cizích národností, v před předloňském školním roce jich už bylo 201. Obdobný nárůst se týká i statistiky počtu žáků a žaček na základních školách. V roce 2017 jich městská část evidovala 386, což je rovněž nejvíce za posledních šest let.

V mateřských školkách je proto v takovýchto případech kladen důraz na výuku českého jazyka pomocí hravé formy. Pedagogům jsou nápomocny například hrací karty, různé říkánky, básničky či hádanky a znalost nejzákladnějších pojmů. V rámci základních škol probíhá doučování českého jazyka - učitelé se žákům věnují individuálně po vyučování.

Různorodá „devítka“

Ze statistiky Ministerstva vnitra ČR vyplývá, jaké zastoupení národností v Praze 9 momentálně panuje. V městské části trvale žije 47 226 obyvatel, z nichž 10 095 jsou obyvatelé cizí národnosti. Nejčastěji se jedná o Ukrajince, Rusy a Vietnamce.