Na nesmyslný fakt při využívání tzv. technických prostředků k zabránění odjezdu vozidla, upozorňují radní pro dopravu jednotlivých městských částí. „Manipulace, dojezd při osazení a sejmutí. To je dnes zdarma a činí to z jejich osazování neekonomickou formu prevence špatného parkování,“ napsali primátorovi Bohuslavu Svobodovi (ODS).
Čísla? Velká neznámá
Zajímají vás přesné částky? Ty nikdo nezná. Magistrát Blesk odkázal na městskou policii. Strážník při sejmutí botičky může na místě účtovat za dopravní přestupek 200 až 2500 Kč. Kolik dává obvykle, ale Městská policie podle své mluvčí Ireny Seifertové neeviduje.
„Z naší zkušenosti ovšem vyplývá, že řádově jsou tyto přestupky s botičkami řešeny ve spodní hranici stovek korun. V Praze nemají tyto částky prakticky žádný odrazující efekt,“ komentoval radní pro dopravu Prahy 7 Pavel Zelenka (Praha7Sobě). Souhlasí s ním jeho kolega z Prahy 1 a iniciátor dopisu Vojtěch Ryvola (Naše Praha 1) Podle něj obvykle strážníci účtují 500 Kč.
V Praze tápou, v Ostravě vědí..
Kolik stojí auta »obotičkovat«?.„Náklady nevyčíslujeme. Reálně to nejde vzhledem k tomu, že se jedná o jednu z běžných činností strážníka,“ uvedla mluvčí MP Irena Seifertová. To v Ostravě mají jasno.
„Manipulační poplatek, přiložení a odstranění, je stanoven nařízením města na 600 korun,“ uvedl mluvčí Městské policie Ostrava Jindřich Machů. V Brně dokonce o 200 Kč víc. Proč to nejde v Praze? „Vyčíslením nákladů by se musela podrobněji zabývat případná analýza,“ uvedl jeden ze signatářů dopisu, radní pro dopravu Prahy 2 Tomáš Halva (TOP 09).
Musí pocítit průvan v peněžence
„Domnívám se, že by cena za sundání měla být 2 500 až 5 000 Kč. Za každý započatý den bych rád účtoval jako půjčovné 1 500 Kč,“ řekl radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (Naše Praha 1). Stává se prý totiž, že majitel auta odjede na dovolenou, botičku si nechá odstranit za týden a během té doby ho má vlastně hlídané proti krádeži.
Primátor (zatím) mlčí
Primátor Bohuslav Svoboda podle iniciátorů petice na dopis zatím nereagoval. „Pan primátor je na dovolené. Stále platí, že základem řešení musí být souhlasné stanovisko všech dotčených městských částí, aby se problém nepřeléval z jedné části Prahy do druhé,“ uvedl jeho asistent Petr Pešek.
Botičky prodělávají
Podle toho, co Blesk zjistil, může nasazení botičky v Praze vyjít na cca 300 Kč a na stejnou částku i její sejmutí (práce, dojezd automobilu, manipulace a materiál). „Řidič ale zaplatí jen pokutu několik set za špatné parkování, a když ji uhradit odmítne, případ přejde do správního řízení. A pokud úředníci nestihnou zákonnou lhůtu, což se může stát, nezaplatí vůbec,“ sdělil Blesku jeden z radních. Podle něj botičky i pokuty mohou de facto prodělávat.
Cizinci, buďte v klidu
„Do ciziny z Prahy neodešla nikdy pokuta za špatné parkování. Musí se toho změnit daleko více,“ upozornil Vojtěch Ryvola.
Kdyby se oprava Branického mostu nestihla, Praha mohla zůstat odříznutá! Jak náročné práce dělníky čekaly?
Co radní říkají?
Ondřej Matěj Hrubeš (ODS): „Za nás dává smysl, aby systém botiček fungoval na podobném principu jako je odtahování vozidel, která nemají zaplacené parkování v zóně a za jejich skladování na odtahovém parkovišti.“
Tomáš Holeček (ODS): „ K dopisu nás vedla velice neutěšená situace s parkováním a nerespektovanost dopravního značení. Bohužel ani odtahy moc nefungují, jelikož je málo odtahových vozů a stejně tak je omezena kapacita odtahových parkovišť.“
Vojtěch Ryvola (Naše Praha 1): „Nějak se začít musí. A návrat botiček je jeden z možných kroků. Denní sazba parkovného 1.440 proti pokutě 700 je nesmysl. A do ciziny z ČR neodešla NIKDY pokuta za špatné parkování. Musí se toho změnit daleko více. Situace v ulicích je opravdu šílená. Může za to i legislativa, kdy vymoci platbu za botičku či odtah je tak složité a nákladné, že raději přivítáme nad neplacením oči. Vymoci něco z cizinců je už z říše pohádek.“
Tomáš Halva (TOP 09): „Důvod je zcela jasný. Nedodržování zákona i nízká respektovanost systému Zón placeného stání je dlouhodobým problémem. Chceme, aby to začal náměstek pro dopravu p. Hřib na magistrátu aktivně řešit. Řídit dopravu a připravovat nový systém zón placeného stání bez efektivního nastavení restrikce je totiž nereálné. Současná výše pokut za dopravní přestupky je totiž tak nízká, že se mnohým přestupcům porušování zákona vyplácí. A to je špatně.“
Jak je to jinde?
Ostrava: 600 Kč manipulační poplatek za sundání a nandání botičky + pokuta na místě až 1500 Kč nebo 2000 až 5000 Kč ve správním řízení.
Brno: 800 Kč manipulační poplatek, k tomu pokuta průměrně 500 Kč. Ze zákona lze uložit na místě až 1500 Kč nebo 2000 až 5000 Kč ve správním řízení.
Havířov: Upřednostňují odtah vozidla, který vyjde na 2500 Kč + 300 Kč za den na odtahové ploše. Pokud je řidič zastižen, pokuta na místě až 1500 Kč nebo 2000 až 5000 Kč ve správním řízení.
Karlovy Vary, Jihlava, Hradec Králové, Pardubice, Olomouc, Liberec: Manipulační poplatek za botičku neúčtují. Pokuta na místě až 1500 Kč nebo 2000 až 5000 Kč ve správním řízení, tam lze uložit i sankci až 10 000 zua zábor veřejného prostranství.
Zlín: „Botičky nemontujeme my ani státní policie. A to z toho důvodu, že řidič tam nechal auto třeba i týden a blokoval tak místo. Dáváme je jen recidivistům, kteří mají opakované pokuty a neplatí je,“ sdělil ředitel Městské policie Milan Kladníček.
Víte, že...
...botičky měla dříve do svého zrušení na starosti Správa služeb Městské policie, která za jejich umísťování vybírala od řidičů správní poplatek. Podle radního z Prahy 9 Tomáše Holečka mohlo jít o 1600 Kč, podle jeho kolegy z Prahy 1 Vojtěcha Ryvoly pak o 2500 Kč. Dokumenty, ze kterých by to bylo možné zjistit, byly podle Městské policie již skartovány.