Hana Lhotková se pedagogické činnosti a práci s dětmi věnuje už čtyřicet let a již asi čtyři roky se kromě toho věnuje také vzdělávání budoucích chův. Aby mohly pracovat právě v dětské skupině, musí absolvovat vzdělávací kurz. V těch, se kterými má zkušenost, se půl roku intenzivně věnují řadě oblastí jako je bezpečnost práce, zdravověda, nebo první pomoc.
Sama přednáší psychologii, pedagogiku a také psychopatologii. Ta se zabývá tím, jak řešit různé problémy, se kterými se děti mohou potýkat, jako jsou vady řeči nebo i třeba autismus. Například v kurzech na Praze 4 vybírá ideální kandidáty do kurzů psycholožka. „Stalo se, že někdo neprošel a nebyl vhodný. Za tu dobu, co to dělám, nepošly dvě,“ říká. Kurzy se ale hodně liší a ne všude se musí psychologické testy absolvovat. „Je to tak, jak si to ta skupina nastaví,“ doplnila. Většinou se z její zkušenosti daří vybrat uchazeče, kteří o tu práci mají zájem, víc ale vždy většinou ukáže až praxe.
Rozhodně se podle ní ale nedá říci, že jakékoliv vzdělání znamená, že učitelka nebo chůva bude s dětmi umět pracovat. „Setkala jsem se s ženami, které neměly žádné vzdělání a byly ideální učitelky i s těmi, které měly vysokoškolské vzdělání a žádnou empatii. Nedá se to úplně paušalizovat,“ poznamenala. Sama má takovou zkušenost, že ne každý, kdo s ní před lety s prací s dětmi začínal, u ní také vydržel.
Musí si umět říct, že na to nemají
Osobně se případy týrání nesetkala, ale připouští, že takové situace vznikat mohou „Stává se to a stávat se to bude, protože práce s dětmi není jednoduchá a může tam docházet k vyhoření,“ doplnila. Setkala se například s kolegyní, která po pěti letech přestala práci zvládat, začala být na děti nepříjemná a musela si dokázat říct, že už to nezvládá a skončit.
Podle Hany Lhotkové si je potřeba uvědomit, že v dětských skupinách chůvy působí vlastně jako náhradní rodiče a tito lidé by měli mít určitou sebereflexi. Může se také stát, že někdo tuto práci už nezvládá, ale nedokáže odejít. Odhalit něco takového předem je ale hodně těžké i u učitelek, které studují několik let na vysoké škole.
Chůva (41) ve školce krutě týrala 2leté děti. Zapomenou na trauma? Psycholog promluvil o šrámech na duši
Vzhledem k tomu, že v dětských skupinách jsou i děti od dvou let, měly by chůvy být schopné se postarat hlavně o jejich základní potřeby a bezpečí. „Jestli se naučí písničku nebo jestli si bude malovat, to už je nadstavba,“ dodává Lhotková. Ve skupinách se děti socializují mezi svými vrstevníky a učí se úplně základní věci jako třeba říci si, že chtějí na záchod nebo, že si chtějí hrát.
Otřesné týrání dětí v pražské školce: „Zas*aný ku*dy,“ nadávala chůva dětem a bila je. Ze strachu se …
Dětské skupiny mají poměrně dost podob, mohou to být tzv. lesní školky nebo existují skupiny zaměřené na jazyky. Některé provozují městské částí, mohou je provozovat i třeba neziskové organizace nebo soukromé osoby či firmy. Některé stojí i několik tisíc korun měsíčně, podle Hany Lhotkové úplně neplatí, že čím dražší tím lepší. „Přišlo mi dítě ze skupiny, kde se platilo 8 tisíc a neumělo vůbec nic,“ popsala jednu ze zkušeností.