Vrak tanku M4A4 si nechal přivést z vrakoviště v Buenos Aires. Nejdříve opravil stroj z venku, pak motor a poslední dva roky dával dohromady vnitřek tanku.
Obrousit, vyvařit, natřít
Sundala se věž, dala se stranou a první se udělala spodní část tanku. „Byly to sedačky, vnitřní komunikační zařízení a osadil se kulomet,“ řekl Rogl. Letos v zimě přišla na řadu věž. „Byla prázdná a poškozená od Argentinců, kteří si tam montovali své věci. Museli jsme to vše obrousit, vyvařit a natřít,“ popsal Rogl.
Díly z USA i Evropy
Pak se začalo s montáží výbavy věže. Uvnitř je vše, jak bylo za války. Díly Rogl sháněl v USA i Evropě. „Je tam quadrant na vypočítávání balistické křivky, gyroskop, zaměřovací optika a náhradní periskopy,“ uvedl Jan Šulc (45), který Roglovi s opravou tanku pomáhal. Pamatovali i na takové detaily, jako jsou odkládací poličky, polní láhve s pitím či dalekohled.
Granáty jako pravé
Kromě kanónu je ve věži také lehký kulomet ráže 7,62 mm, který je spražený s hlavní děla a míří se s ním pomocí optiky kanónu. Ovládá se pedálem. Nechybí ani imitace granátů. „Použili jsme staré originální mosazné hrozny a do nich jsme vyrobili ze dřeva repliky střel,“ dodal Rogl. Nakonec se na podvozek umístila hotová věž a tím renovace tanku skončila.
Pět tankistů
Ve věži jsou tři. Střelec, který střílí z kanónu a za pomoci pedálu i z kulometu a cíle zaměřuje optikou. Nabíječ pak nabíjí kanón a kulomet. Velitel tanku je vzadu ve věži, ovládá vysílačku a rozhoduje, co se bude dělat. Dole sedí řidič a jeho asistent. Obsluhuje lehký kulomet, který se ale ovládá ručně.
Obrněnec válčil v Evropě
Roglův tank Sherman M4A4 vyrobila v roce 1943 ve své továrně firma Chrysler. Obrněnec pak válčil na evropských bojištích. Po 2. světové válce ho Američané prodali Argentině. V Česku jsou ještě tři další tanky Sherman. Vlastní je Vojenský historický ústav v Lešanech. Jsou ale nepojízdné.
Dny NATO. Videohub