Stíhačka původně stála v soukromém muzeu letadel v Nizozemsku. „Syn s vnukem se tam loni byli podívat. Majitel jim řekl, že pořizují velké dopravní letadlo, a tak se budou některých exponátů zbavovat. Jedním z nich byl britský BAC Lightning. Hned jsme ho vzali,“ řekl Tarantík. Letadlo mu z muzea dopravili na kamionu. Je zkompletované, chybí jen připevnit křídla.

Dva motory nad sebou

Zvláštností stíhačky jsou dva tryskové motory Rolls–Royce Avon, uložené v trupu letounu nad sebou. „Při běžném letu se doporučovalo pilotům, kvůli úspoře paliva, jeden z nich vypnout. Dva motory, uložené ale vedle sebe, měl také vrstevník BAC z druhé strany barikády, sovětský MIG–19. U něj se ale v obdobné situaci, na rozdíl od britského letounu, v žádném případě vypínání jednoho z motorů nedoporučovalo,“ dodal Tarantík.

Obranná „raketa“

Úkolem stíhačky byla za studené války obrana britských letišť před případným útokem sovětských bombardérů jako Tupolev TU–16, Tupolev TU–195 či Tupolev TU–22. Měla rychle vystoupat, ničit a pronásledovat letadla nepřítele. Piloti o letounu s obrovským zrychlením mluvili jako o raketě. Nevýhodou byl ale krátký dolet.

BAC Lightning

Poprvé vzlétl jako prototyp v roce 1954. Už jako operační letoun dorazil na tehdejší základnu RAF Coltishall ve východní Anglii koncem roku 1959. V aktivní službě byly ještě 80. letech minulého století. BAC Lightning drží několik prvenství. Byl třeba prvním letadlem schopným letu nadzvukovou rychlostí bez použití přídavného spalování.

VIDEO: Britská stíhačka BAC Lightning v Air Parku ve Zruči u Plzně

Video
délka: 00:58.27

Sběratel Karel Tarantík získal do své sbírky letadel britskou stíhačku BAC Lightning. Romana Vébrová