„Jestli mám největší sbírku MIGů co do jejich počtu, to přesně nevím. Myslím, že ano. Tolik strojů MIG v leteckém muzeu ve Kbelích asi nemají,“ řekl Tarantík. Jisté ale je, že jen na dvou místech v Česku jsou k vidění všechny typy letadel MiG, a to ve Kbelích a Tarantíků na zahradě.

„My jsme si se synem splnili sen a máme všechny letadla MIG od typu 15 po 23. Ve Kbelích mají stejně jako my všechny typy. Získali je hned po vyřazení, takže jsou v lepším stavu, než ta naše. Na nás zůstalo paběrkování toho, co zbylo. Dát je dohromady nás stálo stovky hodin práce,“ řekl Tarantík.

MIG – 15 přivezli v bednách

Tento letoun Tarantíkovi získali před 25 lety a byl jedním z prvních v jejich sbírce. Stál jako pomník u Mateřské školy v Kosicích u Chlumce nad Cidlinou. „Náš letoun je unikátní v tom, že byl vyrobený v SSSR a v rozebraném stavu v bednách byl dovezen do továrny Letov Praha. Tam ho smontovali. A byl to jeden z prvních letounů tohoto typu, který v 50. letech Sověti dodali Čsl. Armádě,“ řekl Milan Tarantík.

MIG – 17 má stále výzbroj

Je unikátní v tom, že nese originální výzbroj. „Vím ještě o dvou podobných stíhačkách MIG – 17 v ČR, ale ty nejsou vybavené zbraněmi. Náš letoun má kanón ráže 37 mm a dva kulomety ráže 23 mm. Ty nejsou funkční, jsou znehodnocené zásahem autogenu,“ řekl Karel Tarantík. Bojovou premiéru tento letoun absolvoval v roce 1956 během Suezské krize, kdy na něm létali egyptští piloti. Létal i ve válce ve Vietnamu.

MIG – 19 je první dvoumotorový

Byl první dvoumotorový MIG. Nejdříve se vyráběl v SSSR a dodával do Československa. Pak ho začali dělat i v továrně Aero Vodochody. „Ten náš je z roku 1960 z první dodávky do Československa. My jsme ho získali v roce 1998 z Aeroklubu Zbraslavice u Kutné Hory ve středních Čechách. Byl ve špatném stavu a museli jsme ho opravit,“ uvedl Milan Tarantík.

MIG – 21 je po vzdušné srážce

Tento stroj létal v barvách naší armády od 60. let až do roku 2002. Letoun na snímku působil na letišti v Líních u Plzně. Byl jedním ze dvou letounů, které se v roce 1991 srazily ve vzduchu. „Jeden se zřítil, s tím naším dokázal pilot přistát. Když ho opravili, do roka opět havaroval,“ uvedl Milan Tarantík. Ve sbírce mají celkem 13 těchto letounů a jsou zde tak k vidění téměř všechny verze, které létaly. 

MIG – 23 je nejmodernější

Jde o nejmodernější letadlo MIG ve sbírce. Tento stroj působil na vojenském letišti v Českých Budějovicích. „Když ho vyřadili a odstavili, tak jsme ho v roce 1999 získali my. Letoun tak byl ve velmi dobrém stavu, je v plné výzbroji, akorát kanóny jsou upraveny tak, aby byly střelby neschopné,“ prozradil Milan Tarantík.

Prezidentský speciál

Dalším z unikátních letadel je i prezidentský speciál TU – 154, s kterým létali poslední českoslovenští a čeští prezidenti. Luxusu na palubě tohoto letadla si třeba užívali oba Václavové, Havel i Klaus. Tarantík se pyšní i slavným tryskáčem  TU – 104 A. To bylo  prvním tryskovým dopravním letadlem ve východním bloku.

VIDEO: Prezidentský speciál ve sbírce Karla Tarantíka.

Video
délka: 01:23

Prohlédněte si letadlo, v němž létal Havel i Klaus: Dnes parkuje na zahradě. Zbyněk Schnapka, hudba: Flying, Studio Fontána, spol. s r.o.