Letadlo si před pěti lety přivezl jako naprostý vrak z Olomouce, kde sloužilo jako bar. Celé roky sháněl přístroje a vybavení pilotní kabiny. „Nic v ní nebylo. Podle fotografií jsme si udělali z laminátu palubní desky. Do nich jsme zasadili rychloměr, radiokompas, umělý horizont, palivoměry, otáčkoměry a sedačky pilotů,“ řekl Karel Tarantík.

Na rekonstrukci kokpitu pilotů pracoval se synem nepřetržitě tři měsíce. Pak ještě opravili kabinu pro cestující, letadlo z venku obrousili a natřeli. Z jedné strany modrou, jaká byla barva letadel ČSA do roku 1970, a z druhé strany červenou, pod kterou létala letadla po tomto roce.  

Náhrada za havarované letadlo

Letadlo, které má Tarantík na zahradě, nejdříve létalo v barvách Aeroflotu. Proto má zadní části trupu nápis CCCP. V červnu 1970 havaroval TU – 104 A v barvách ČSA v libyjském Tripolisu. Pilot minul přistávací dráhu, narazil do země a stroj vzplanul. Všech 13 lidí na palubě zahynulo. Havarované letadlo nahradilo tohle, která má Tarantík vystavené.  

60 let od prvního letu v barvách ČSA

TU – 104 A vzlétlo poprvé v roce 1956 v Sovětském svazu. Bylo prvním tryskovým dopravním letadlem východního bloku. Na linkách nahradilo vrtulového Iljušina IL – 14. ČSA tento typ letadla nasadila poprvé 2. listopadu 1957.

Osádku letadla tvořilo osm lidí. Kapitán, druhý pilot, navigátor, radista a palubní mechanik seděli vpředu v prosklené kabině. Na palubě byly dvě letušky a v kuchyňce jeden kuchař. „Zajímavostí je, že nebyl členem ČSA, ale zaměstnancem jednoho pražského hotelu,“ uvedl Tarantík.

Speciální klíč za tři tisíce

Aby mohli letadlo vůbec rozmontovat a zase dát dohromady, museli mít obrovský, speciální klíč. „Je to číslo 55. Nikde nebyl k sehnání. Nakonec jsem ho objevil ve skladu jedné pražské firmy s nářadím. Stál tři tisíce korun. Bez něho by to nešlo,“ řekl Tarantík.  

Fotogalerie
39 fotografií