„Kamery mi jízdu usnadňují. Mám přehled, co se děje ve voze i kolem něj. Pokud vidím, že se lidé za jízdy nedrží, jsem opatrnější v zatáčkách. Pokud se někdo chová ve voze násilně, svůj zásah zvažuji dle okolností ve voze,“ popisal řidič Jarmil Smetana.

„Jsou-li kolem další lidé, kteří by mi mohli pomoci, vyjdu z kabiny. Dle míry agrese dotyčného se s ním snažím domluvit anebo přimět k výstupu. Ne vždy a všude se ale dá zastavit,“ dodal. Kamera jemu osobně už jednou hodně pomohla. „Řidič, který mi nedal přednost, chtěl hodit vinu na mě,“ podotkl Smetana.

V přímém přenosu

Záda řidičům kryje dohledové centrum. „Pokud se ve vozidle něco děje, lze se online dálkově připojit na kteroukoli z kamer ve více než polovině našich vozidel,“ vysvětlil šéf dohledového centra Kamil Šindler. Záznamy z kamer využívají pojišťovny a jako důkazní materiál i policisté.

Video
Video se připravuje ...

Ostravská MHD si kamery ve vozech nemůže vynachválit. Díky nim jsou přestupky i trestné činy jasně zdokumentovány. DP Ostrava, PČR

„Kvalita záznamu už je tak dokonalá, že často velmi rychle známe pachatele, ať už vandaly či násilníky. Někteří se nám raději chodit přihlásit sami. Vědí, že stejně budou co nevidět ustanoveni,“ uzavřel ředitel Antonín Řezníček.

V Ostravě jsou lídrem

Dopravní podnik Ostrava (DPO) má nainstalované kamery v 527 z celkových 569 vozů. Letos bylo přidáno posledních asi 1000 kamer a pokrytí je teď stoprocentní! „V tomto jsme lídrem mezi velkými provozovateli MHD v Česku,“ uvedl ředitel DPO Daniel Morys.

Kamery nejsou jen ve vozech určených k vyřazení. Při posledním průzkumu spokojenosti se vyslovilo pro kamery 98% ostravských cestujících.

V čem řidičům pomáhají?

* Mají přehled o běžných situacích jako řešení místa pro kočárky či invalidy.

* Vědí hned o kolapsech či úrazech cestujících, například při nutnosti náhle prudce brzdit.

* Vidí vandalismus či agresi vůči cestujícím, dle situace zasáhnou či volají policii nebo strážníky.

Fotogalerie
17 fotografií