Naposledy takto moravskoslezští hasiči „rozložili“ Tatru v roce 2009, ještě dříve v roce 1998 vůz Denis. Od té doby se leccos změnilo. „Hasičské vybavení až tolik ne, ale přibyla další technická náčiní. Vše je modernější,“ říká hasič Jakub Kozák. Kompletní výbava současných hasičských aut váží 1,8 tun.
Výbava hasičů musí jít co nejvíce s dobou. „Dnes se vyrábějí pevnější auta se silnými rámy, proto je třeba, abychom měli hydraulické nástroje silnější než dříve. Kvůli covidu vozíme ochranné oděvy, desinfekční prostředky a další,“ pokračuje Kozák. Focení hasičské výbavy provádějí moravskoslezští hasiči jednou za 10 až 15 let.
Pomáhal lidem, teď potřebuje pomoc on: Záchranáři Radkovi při nehodě zemřela žena, on přišel o nohu!
Vozí i kbelíky
Hasiči zasahují či asistují u prakticky všech typů událostí, ke kterým vyjíždějí záchranné složky. „Proto vozíme i aku vrtačky, šroubováky či brusky i obyčejné kbelíky. Mezi novější položky patří velké nafukovací vaky, používané nejčastěji při nehodách náklaďáků a kamionů,“ popisuje hasič.
Hasiči Moravskoslezského kraje ukázali výbavu vozu HZS MSK
Ve všech prvosledových vozech v kraji jsou věci umístěny stejně, aby bylo pro hasiče snadné najít správný prostředek i při společném zásahu více jednotek. Jedna Scania s kompletním vybavením stojí 8,5 až 10 milionů korun.
Ochrana před zvědavci
Jedna z věcí, která dříve tolik využívaná nebyla a dnes je nutností, je nehodová zástěna. „Je to něco, co se stává kvůli sociálním sítím prostředkem každodenního použití. Lidská tragédie přitahuje oko diváka.Ten v touze se zviditelnit zapomíná nazákladní lidskou vlastnost, pomoc druhým v nouzi, a má pouze snahu natočit lukrativní záběr,“ povzdechl si hasič Jakub Kozák.
Kam jezdí prvosledový vůz?
V podstatě všude. Jde o plně vybavený vůz, k jakémukoli typu zásahu jezdí vždy aspoň jeden z nich. Podle typu události - požár, technická pomoc, vyproštění osob, dopravní nehoda - ho pak doplňují hasičské speciály.
Proto můžeme u každého zásahu hasičů spatřit pokaždé trochu jinak poskládanou „flotilu“ aut. Prvosledový vůz však nechybí nikdy a nikde.